Jag står inför att köpa eller bygga, det som gör att jag velar är hur mycket man har råd med. Jag tror en sak, min sambo en annan...
Banken kan ju säga vad de vill och lika så mäklaren, jag litar inte på någon av dem. Så vad tycker ni är rimligt att lägga på boende i en familj med två vuxna ett barn med lön1 på 43200kr/mån och lön 2 på 41500kr/mån? Vi bor i göteborg och söker boende däromkring...
 
Jag vet ingenting om er ekonomi (förutom lön och ett barnbidrag), men jag känner att jag inte kan låta bli att dra till med ett bud helt på måfå:
Jag säger att det är rimligt för er att lägga 15 000 kr/månad på boende. Till skillnad från banken och mäklaren är jag helt och fullt pålitlig. :cool:
 
Vi har väl ungefär följande intäkter o utgifter varje månad:
Utgifter inkl hyra 9500kr per månad 32100kr
Inkomster tot netto ca 57000kr
Sparbart kapital ca 25000kr

Min sambo vill gå ned på ca 75% så då minskar vår totala inkomst till ca 51000kr tror jag.....
Alltså har vi då över ca 19-20000kr varje månad..

Med boendekost på 15000kr har vi då över i 75% fallet 13-14000kr....hmm det börjar kännas lite ifall något händer typ att man är sjuk eller en förlorar jobbet..
 
Redigerat:
Om hyran är på 9500kr idag, ,vad är det ni lägger övriga 22600kr på varje månad?
Om ni har 25000kr över varje månad så borde ni ha ett rätt ordentligt belopp sparat, på ett enda år får ni ju 300K över?
Nu skriver du inte hur stort belopp ni har på "sparkontot" men det brukar ofta vara nästan lika viktigt som inkomsterna när man ska göra dylika bedömningar.

Ni har rätt liknande inkomster som mig och frugan och på fem år sparade vi ihop till halva vårat husbygge, och då kände vi inte att vi behövde leva snålt under tiden.
 
Redigerat:
Vi har idag sparat ca 700kkr och kommer att få låna resterande av svärmor/far.
Just nu är jag pappaledig vilket reduserar min lön rejält till 11000kr/mån netto.
Så nu sparar vi inte något alls.
 
Allt handlar ju om hur stor skuldsättning man vill ha och vad för typ av objekt. Var vill ni bo i Gbg?
 
Vi vill nog bo i väster centralt, husen kostar dock 5-6mkr och jag är väl av mening att stor skuldsättning är av ondo då man låser sig rejält...men med sådana priser är man ju tvungen till det...
 
Generellt kan man ju inte bo centralt och samtidigt bygga nytt. Finns ju inte mark. Jag hade köpt ett begagnat hus. 5 Mkr i ert fall hade väl varit vettigt givet er kapitalinsats.
 
Vi hoppas väl kunna utöka vår insats lite till, har sedan mars tjänat in 400% på börsen:)
Jag tror jag har fått med min sambo på att bygga nytt lite utanför stan. Vi kikade på ett hus i Hagen igår för 5.5mkr men det hade renoveringar för ca1,5mkr innan det hade gått att bo i. Då bygger jag hellre nytt och slipper tänka på renoveringar på 10år...
 
Redigerat:
Gissar att ni som de flesta tänker ett barn till i framtiden. Sålunda bör ni inte ta på er större kostnader än att ni kan bära det på en lön + fp.

Som fd göteborgare så undrar jag ju var Hagen ligger? Är det på Hisingen?

Att bygga nytt är på intet sätt att "slippa tänka på sitt hus". Jag tror tvärt om att det kräver betydligt större engagemang än även ganska stora renoveringar utslaget på tid.
 
Hagen är i långedragsregionen.
Ett barn till...vi får se.. Jag e ganska nöjd med en:)
Visst e det jobb med nytt hus med
 
Handlat fingerprintaktier antar jag.
Bygga nytt hus i Hagen? Inte så gott om tomter väl?
Hagen är mellan Långedrag och Kungssten ...
Huset som är till salu i Tångudden är ju jättebra. Har pyntat allt det dyra mer eller mindre. Interiört vill väl alla ändå göra om.
Sedan är jag ifs inte förtjust i fönsterbyten och tilläggsisolering när det gäller gamla fastigheter. Men jag tror att det är ett riktigt bra köp.
 
Jupp, fingerprint den går ju upp och ned så att säga:) Köpte på 16kr 24kr 29kr 34kr 50kr och nu på 62.50kr och jag är över 100% plus på allt:) och 400% på min första investering. Har du köpt med?

Ja det var huset i tångudden jag kollade på, stor potential men för dyrt för mig. Min sambo sa aldrig i h***te. Tycker de förstört huset med de nya fönstren. På bilderna ser huset ok ut men väl där så ser man att allt måste ut. Tvättstuga i källaren med ingång utifrån bla nya badrum x3, nytt kök mm listan e lång. Garanterat 1mkr+
Hade det gått för 4mkr så kanske men det lär det inte göra....

Nytt hus blir utanför stan, kollade näset men den tomten där för 2.8mkr är för dyr och liten.
 
Redigerat:
Fundera hur ekonomin ser ut när barnen slutar gymnasiet! Sexrumsvillan för sex miljoner blir plötsligt ett par kragnummer för stor. Det blir den inte om villan lätt kan konverteras till ett litet "hyreshus" med en trea kopplad till tre stycken uthyrningsrum med varsin dusch och minikök. Att bygga in denna flexibilitet kostar en slant extra, men merkostnaden lönar sig. Både rent ekonomiskt, socialt och rent mänskligt.

Barnen kan bilda egna hushåll vägg i vägg med mor och far, istället för att ni nöter på varandras tålamod i samma lägenhet.

Barnen kan flyga vidare till jobb och bostad på annan ort utan att föräldrarna står där med onödiga tomma rum.

Istället kan ni åldras i er trädgård med behändig seniorlya och angenäma intäkter från uthyrda rum.

Sådana färdiga hus växer inte på träd. Därför kommer det att bli mycket attraktiva på marknaden den dag ert hus måste byta ägare.
 
Billy, hyresvärd överlåter jag till andra. Den dagen barnen flyttat ut och jag blir pensionär ska jag flytta till värmen:)
Jag är för rastlös för att bli gammal i det där huset:)
Jag ska nog bygga ett mindre 160m2 hus
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.