Ett antal faktorer har påverkat mitt val av byggnadsmaterial till tillbyggnaden. Kandidaterna har varit flera men det slutliga valet är lättklinker. Har dock ett medel dilemma i valet av tjocklek och vill gärna lufta mina tankar och idéer innan jag slutligen bestämmer mig

Mitt nuvarande hus består av betongstenar. Dessa är (uppifrån sett) ca 70mm tjocka, uppmurade i två lager med ca 70mm mellanrum som är fylld med kox. Väggens tjocklek (utan puts) är ca 210mm. Dessa väggar är kalla på både sommaren som vintern och jag tror inte att dess lambda är någonting att skryta med.

När jag nu skall bygga till så känns 400mm lättklinker HELT overkill. I min värld så isolerar 200mm lättklinkerblock bra mycket bättre än mina nuvarande väggar. Därför tror jag att bygget skall ske med 300mm lättklinker på markplan och 200mm på övervåningen.

Anledningen till 200mm på den övre planen är att tillbyggnaden kommer att vara en utökning av ett befintligt rum (med dessa kox-väggar) och jag tror inte att 300mm gör något större nytta. På sikt så kanske kommer tilläggsisoleringen att ske utvändigt med 50-70mm cellplast. Tilläggsisoleringen kommer att appliceras på såväl befintliga byggnaden som tillbyggnaden för att erhålla en sammanhängande fasad. Även därefter så kommer väggar av lättklinker att isolera bättre än originalet.

Vad tror ni, är det någonting jag missar?
 
Hej eestere

Jag vet vilka betongstenar du menar att du har i ditt befintliga hus, jag har precis samma i mitt byggt 1936 ,-).
Dessa är lite u-formade och staplade/murade med ren cement och krämlor ( Z-järn som går från ytterblock till innerblock ), Dessa betongstenar användes ofta till källargrunder, och väggarna är då alltid kallasfalt på d.v.s täta, och med tätheten kommer så kommer luften mellan yttre och innre block stå relativt stilla, så så länge väggen är tät så kanske ett "hyffsat för tiden" isoleringsvärde uppstod.

Nu vet jag inte om du ska ha leca/puts som innerväggar men:

Vad gäller att mura med 200mm sten eller 300mm sten, så är det nog så att en 200mm sten "Bara" har ett isoleringsvärde jämnfört med ca 2 cm vanlig isolering och det låter för mig inte så bra.
Det jag skriver nu är mina tankar observera detta!

D.v.s jag tror inte att lättklinker i endast 200mm tjockhet räcker för att tillgoderäkna materialets tröghet och dom andra possetiva egenskaperna som man för övrigt pratar så bra om just 400mm blocken, utan jag tror dom goda egenskaperna startar just i tjocklekar runt 380mm eller mer.

Jag tror du får tilläggsisolera även om du bygger med 250mm blocken, men det är du som bygger.

MvH Jawen
 
Bifogar två bilder.

Den ena visar upp befintliga väggkonstruktionen, den andra visar ett befintligt plan med tillbyggnaden.

Jag förstår mycket väl att 40cm lättklinker är rätt alternativ i dagens val men gör dessa block någon nytta hos mig? Precis som på bilden är planlösningen mycket öppen och därmed är det frågan hur mycket värme man sparar på att tillbyggnaden är ”superisolerad”. Enligt min teori så kommer all värme att sippra ut genom 25cm sågspån på vinden eller genom befintliga väggar.

Om jag skulle kunna räkna ut eller mäta lambda för befintliga väggar skulle svaret vara givet. Jag menar om u-värdet för befintliga väggar är 0,6 så känns 0,2 fullt tillräckigt, eller?

På sikt hade jag tänkt tilläggsisolera utvändigt med 5cm alt 7cm cellplast. Även i detta fall så tror jag att 20cm leca med 5cm friggo ger bättre u-värde än 20cm betong+kox med 5cm friggo. Rätta mig gärna om jag har fel.

På det nedre planet (ej under mark) hade jag tänkt köra med 30cm leca. Detta eftersom där skall vi ha sovrum och med något lägre temperatur. Det som återstår är att bestämma sig om vi skall torrstappla eller köra med bruk emellan.

Jawen, arbetar du som murare? Vill du ha jobb =)

PS: Vårt hus är också från 36.
 
  • befvägg.jpg
  • tillb.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej eestere

Ett annat alternativ om du vill ha leca/lättklinkers enbart utvändigt för puts skull e.x, är att bygga träväggar med relativt god isolerförmåga men klä dom utifrån med 120mm leca/lättklinkers, då behöver du inte tänka på att tilläggsisolera den "nya" delen senare = spara pengar & jobb..
Och även om du ska tilläggsisolera den gamla byggnadsdelen senare, så kan du ju förskjuta vägglivet i den "nya" utåt med e.x 80mm redan då du bygger till.
Sedan tar du bort kallasfalten på befintliga byggnaden när du ska åtgärda den och isolerar med e.x 70mm hård skiva och nät, sedan kan du putsa ihop dom olika byggnadsdelarna ( gamla & nya delen) så vägglivet blir samma.

Har du källarvåning under mark ?
I så fall så skulle jag gräva ut runt och isolera/dränera med 100mm Isodrän eller Pordrän.
Sedan måste du göra något åt takisoleringen innan du ödslar pengar på allt annat, beroende på hur mycket plast du har på vinden så kan du tilläggsisolera på sågspånen bara dom är torra, kratta runt lite och kolla så blir det samtidigt lite luft i spånen också.
Tror 2 X 145mm lagda korsvis skulle bli perfekt isoleringsmässigt.

Tyvärr eestere, jag har viljan och kunskapen att mura ett normalhus i månaden men min kropp har sagt ifrån och gått sönder, jag är säkert den yngste personen som bär inopererade titanbrickor i nacken pga slitage, så jag är stelopererad på 3 nivåer.
Därför kan jag inte ta på mig stora jobb med mycket lyft, men jag älskar att jobba och ställer mig till tjänst för råd och pris/offertförfrågningshjälp sedan kan jag säkert göra nytta allmänt på byggen med min breda kunskap.

Rehabliterar mig för nacken nu fram till mitten mars och tänkte börja jobba i mars/april men jag vet inte riktigt än vad det blir än.

MvH Jawen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.