En reflektion nu när jag väljaen mäklare i Stockholm är att alla får toppbetyg. Kan man lita på dessa omdöme sajter som reko? Måste finnas några som inte uppnåt tex utlovat resultat. Det är ett mått som jag skulle vilja följa upp innan val av mäklare.

Min slutsats är alltså att det inte spelar så stor roll vilken mäklare man väljer utan man kanske ska gå efter andra parametrar som att mäklarkontoret ska ligga nära så att det blir enkelt med extravisningar etc.

Har någon tips eller bra /dåliga upplevelser får ni gärna höra av er.

Tack på förhand
 
BirgitS
Nej, man kan inte lika på reko och andra liknande ställen för det förekommer att företag lägger ut omdömen som lovordar dem.

Det är vanligt att mäklare säger att marknadspris är lägre än det är för att man ska tycka att de gör ett så bra jobb med att få upp priset. Om det nu skulle vara en mäklare som missbedömer marknadsläget åt andra hållet någon gång så gör ju inte det mäklaren till en sämre mäklare för man får antagligen ut samma pris med en annan mäklare också.

Det är bra om mäklare har lokalkännedom så att de kan svara på frågor om var det finns dagis, skolor och affärer.
 
Nej, du kan inte (alltid) lita på omdömen på omdöme sajter. Det är väldigt vanligt att firmor skriver egna berömmande inlägg, och ofta kan de begära att få negatuva omdömen raderade.

En metod för att avslöja falska inlägg på de där sidorna är tidsangivelsen. Hittar man en mäklare som inte fått ett enda omdöme på 3 månader, som sedan plötsligt får 5 kanonomdömen på 2 dagar, varav kanske 2 av omdömena är skrivna med 5 minuters mellanrum kl 01.00 på natten. Ja hur sannolikt är det?

Om man läser en hel radda med omdömen om en firma, så upptäcker man att det ofta är väldigt lika formuleringar, vissa ordval som kommer igen, från flera som ger omdömen, jämför man sedan med goda omdömen om en annan firma, så ser man att de ordvalen inte förekommer där, men däremot andra formuleringar som återkommer.

Jag utnyttjar ibland detta när vi modererar ett misstänkt inlägg här på byggahus, hittar samma ordval om firman på ex. rejta, men från "en helt annan person".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.