Hej!

Vi vill komma undan så billigt som möjligt utan att riskera fuktskador och mögel när vi inreder 20kvm i grovkällaren till tvättstuga. Knappt 2 m till tak. Eventuellt vill vi även ställa ett sittbadkar där.

Huset/källaren är suterräng o två väggar är delvis ytterväggar och delvis under jord. De andra två väggarna är innerväggar som gränsar till kryp-grund. Huset är byggt på bottenplatta i betong om jag förstår saken rätt. Det rinner lite vatten från berget som kommer i dagen på vissa partier i rummet...

Idag är väggarna målade med plastfärg som har suttit där i 20-40 år utan att flagna. På ett ställe (innerväggen) flagnar plastfärgen o där är lite fukt.

Tanken är att eventuellt lägga klinker på golv och en bit upp på väggarna och sedan kakla eller måla överdelen av väggarna.

Alla säger olika om det behövs fuktspärr eller ej, men det lär finnas tätskikt som andas? (Mapelastic?).

Någon rekommenderade oss att ha det under badkaret (OM vi sätter dit något) men att i övrigt inte ha tätskikt och därför skulle inte heller den gamla golvbrunnen i gjutjärn från 40-50-tal behövas bytas ut...

OM vi målar VAD ska vi ha för färg? Går det att måla VA vattenavvisande väggfärg direkt på den gamla plastfärgen (om den rengjörs först? Med vad? Vatten? Färgborttagning?).

Någon sa att man kunde måla med silikatfärg på den gamla plastfärgen eftersom den är så gammal men stämmer verkligen det?

OM kakel sätts på väggarna måste då plastfärgen slipas bort?

Vi har också eternittak. Eftersom vi inte har råd att sanera det så vill vi kanske måla. Vilken färg ska det vara? Våtrumsfärg eller vanlig takfärg?


Någon sa att eftersom jag har platta på mark(eller markplatta) vilket innebär att golv har direktkontakt med mark där inträngning av vatten eller markfukt kan förekomma och skall ej tätskiktas som vanligt.

Tacksam för svar om billigaste materialval med minsta risk för röta.

Källartjejen (utan byggkunskap(









 
Vatten får inte tränga in i källaren genom golvet eller väggen .
det första ni måste göra är att lägga om dräneringen runt huset och fukt spärra utvändigt ..
Allt arbete i källaren är ogjort annars...och med mögel skador som en följd av detta...
Eti..
 
varför skulle källaren börja mögla helt plötsligt efter 20år
 
Är det fuktgenomslag så går det knappast att måla (med någon färg). Tvivlar också på att det finns något tätskikt som kan appliceras på fuktig betong.

Det bör gå att lägga klinker, om det inte är för fuktigt.
Golv och väggar måste såklart hållas välventilerade, dvs inga instängda ytor under el bakom där inte luft kan cirkulera fritt.
Inga organiska material i direktkontakt med fuktiga ytor.

Vad som kan hända med konstant fukt i bottenplattan är väl att ev armeringsjärn rostar sönder. Behöver inte vara kritiskt.
Om plattan ändå konstant är (har varit?) genomfuktad underifrån så gör det väl varken till el från om ni slaskar vatten ovanifrån också?
Värme, ventilation och ev avfuktning är såklart viktigt om det görs om till ett "våtrum".

Fuktgenomslaget kan bero på dålig dränering, då går det att fixa, men det kan också bero på markfukt i kombination med avsaknad av ett effektivt kapillärbrytande skikt under sulan och då finns det nog egentligen inte så mycket realistiskt att göra åt det utan att lära sig leva med det. Jag skulle bli förvånad om inte de flesta äldre hus med källare har mer el mindre fuktgenomslag i sulan, (som inte går att dränera bort).

Jag tror jag skulle valt antingen våtrumsfärg el silikatfärg till tak och väggar.
 
Lägger man bara dräneringen tillräckligt lagom djupt, så tar det även fukten under sulan och sen
kan man göra som man vill i källaren. väggar och golv måste vara torra annars fäster inget..
Eti..
 
etiol skrev:
Lägger man bara dräneringen tillräckligt lagom djupt, så tar det även fukten under sulan och sen
kan man göra som man vill i källaren. väggar och golv måste vara torra annars fäster inget..
Eti..
Inte alls säkert. Utan kapillärbrytande skikt under golv och väggar kan markfukten stiga väldigt högt över dräneringens nivå. Flera meter i värsta fall. Jag har sett flera källare med fuktskador nertill på innerväggarna för att väggen är murad direkt på fuktig mark utan kapillärbrytande skikt (som man gjorde förr i tiden) och sedan målade med tät färg (som man fick för sig att göra långt senare). Där hjälper inte dränering, det går inte att dränera under väggen. Man måste inreda/måla så att fukten kan komma ut och ventileras bort.

Klinker utan tätskikt under kan faktiskt sitta bra även på ett fuktigt golv men man ska vara noga med att välja fix och fog som släpper igenom fukten och inte heller tar skada av den.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.