Hej! Jag har under våren byggt ut altanen och låtit hörnstolparna gå hela vägen från plint till 2,50 över trall för att senare bygga ett enkelt plasttak. Stolparna är tryckimpregnerade 95x95 från biltema och jag kan inte hitta någon märkning för hållfasthet på dom. Nu går jag plötsligt i andra tankar och funderar på att bygga ett bättre tak med kanalplast för att sedan ha möjlighet att glasa in om jag känner behov för det. Vad jag förstår så är det allra bästa att bygga takstommen av limträ. Borde jag då såga av stolparna längs med trallen och ställa limträstolpar ex 115x115 på dom avsågade istället, eller kan jag lika gärna låta dom impregnerade vara kvar?
 
Det beror på...

Försök att bedöma stolparnas kvalitet. Innehåller de många kvistar? Stolpar tål generellt ganska stor last. För att räkna ut stolplasten behöver man känna till takets storlek. Mitt råd är att avvakta med stolparna tills du har räknat ut stolplasten.
 
Hur gör jag det? Takets storlek blir ca 3,4x4,2 med den långa delen längs väggen. Tre stolpar som ska bära upp frontbalken och med cc 1070 för takbjälkarna räknar jag med 5 st.
 
Mittstolpen kommer få en last på ca 10 kN. Hade den haft hållfasthetsklass C 14 (den lägsta) hade den klarat ca 25 kN med den längden. Jag tror att dina stolpar kommer att hålla.
 
Hur är det då med rörlighet? Jag tänker om jag vill glasa in så kanske limträ blir stadigare? Och om jag väljer limträ kanske det räcker med två stolpar?
 
Limträ är alltid snyggare, men ur hållfasthetssynpunkt behövs det inte i stolparna. Vill du bara ha två stolpar blir balken kraftigare men inte orimligt med bara ca 4 m spännvidd. Överslagsvis 90x270 vid två stolpar och 42x180 vid tre stolpar.
 
Tack för dina svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.