Inventil Easy Vent Rot (länk nedan) har jag blivit rekommenderad av en renodlad ventilationsfirma för att förhindra kallras.Jag har dock på senaste fått höra från en vvs-firma att det kommer leda till massa energispill att ha ventilen bakom elementet och att det aldrig kommer funka bra om man inte har överdimensionerade element.

Vem har rätt? Produkten heter East vent Rot med länk nedan.
https://www.acticon.se/se/bostadsventilation/easy-vent-rot-for-renovering/luftdon-for-rot/mini-s/

Finns det något bättre don att ha? (komma finnas don i alla rum)
 
Onödigt energispill blir det ju inte, det beror ju mer på vad man gör med frånluften.

Dock kan det stämma att om det inte finns extra effekt på radiatorn så kanske det inte räcker till. Särskilt om man tex haft elpanna/olja/ved som har haft hög framledningstemperatur och man sedan gått över till värmepump med låg framledningstemperatur.

Är det ny kompletterande tilluft du gör eller ersätter du nåt annat med detta?
 
H huggan skrev:
Onödigt energispill blir det ju inte, det beror ju mer på vad man gör med frånluften.

Dock kan det stämma att om det inte finns extra effekt på radiatorn så kanske det inte räcker till. Särskilt om man tex haft elpanna/olja/ved som har haft hög framledningstemperatur och man sedan gått över till värmepump med låg framledningstemperatur.

Är det ny kompletterande tilluft du gör eller ersätter du nåt annat med detta?
Har självdrag idag så alla ny ventiler är kompletterande tilluft. Har takfläkt som ska dra ut luften ur huset.
 
E
Hej, Hur gick det med det här?

Kan tänka mig att man ändrar förutsättningarna en del för en bergvärmepump och att man får ett större delta-t än med än med andra lösningar.
 
Jo jag tror det funkar ok men kolla även självreglerande inventiler tror det kan vara bättre.trots små kallras
 
  • Gilla
erimos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.