D09
Går i tankarna att om man skulle byta ut frånluftpannan till en vedpanna.

Vad ska man titta efter?
Vilket fabrikat rekomenderas o varför?
hur stora tankar behövs?
hur ofta behöver man elda?
vilka prisklasser landar man inom?

Hur löser man ventilationen som niben idag fixar?

Vilka krav ställs på skorsten? Har idag scheidel isokern modulskorsten.

Vad kan en installation gå på?
 
D09
Kan nämna att jag har ett hus med källare, bottenvåning med byggyta 78m2 samt loft på halva ytan. Väggar är ca 30cm, tak lite över 40cm och alla glas är 3glas alt 2 glas fasfyllda.
 
Installation 100t o uppåt!
 
Först och främst ska du ta dit en sotarmästare som får besiktiga skorsten/murstocken. Fabrikat på vedpanna, jadu. Beror på vad du är ute efter. Du ska iaf ha en fläktstyrd vedpanna. Nibe vedex 3300, väldigt fina små pannor med en medeleffekt på 33kw. Focus, lite billigare panna men med sämre finish på och lite klumpigare, men med en medeleffekt på 40kw. Finns så många pannor. 1500 liter är normalt för båda dom pannorna. Det är bättre med en stor tank än fler små. Så om du får in en 1500 liters tank så är det bara bra. Mitt i vintern när det är som kallast får du nog elda upp tankarna varje dag. Höst/vår allt ifrån varannan dag till var femte dag. Beror som sagt på hur bra isolerat huset är och temperatur ute. Prisklass beror ju på om du tar in firma eller inte och vart du handlar. Jag tror installationen blir billigare än 100 tusen.
 
Men Nibe Vedex och tank på 1500 liter är väl bara för den som vill spara något alldeles i hästväg och sedan ångra sig i alla år för att vedsystemet blev för litet.
3000 liter tank brukar nämnas som ett normalt utgångsvärde för den som inte vill bo i pannrummet.

Focus skulle jag inte tänka på för vedeldning.

Vill man ha billigt system så titta på Atmos i första hand och sedan på de lite billigare Ladan och Maga pannorna. Finns massor skrivet här om fördelar och nackdelar.
 
D09
Skorstenen är nybesiktdad isamband med nyinstallation av kamin, eller är det någon Anna typ av besiktning som man ska göra?

Målet är att ligga under ett totalpris under 100 000, och behöva elda så sällan som möjligt. Plats för stora tankar finns det så 3m3 kanske är en bra lösning eller blir d för mycket?

Hur stora är tankarna vid leverans?

ska kolla in era förslag, tackar för all input.

hur funkar det rent säkerhetsmässigt med tryck o allt?
Finns det någon överhängande risk att en panna kan smälla?
 
D09
Om man ställer vedpanna mot bergvärme, om man har tillgång till ved, vilket får man bäst ekonomi i?
 
Johanpelle du såg väl att huset var på 78 kvadrat?
 
Hur stor tankarna är vid leverans beror självklart på vilken storlek och märke du har på tankarna. En panna/tank kan inte smälla om installationen görs på rätt sätt med säkerhetsventiler osv.
 
D09
Vad händer om strömmen går?

Att pumpen slutar fungera förstår jag, men hört att man snabbt måste tömma vedpannan på veden?
Eller gäller detta bara äldre modeller från tidernas begynnelse ;)
 
Nej du behöver absolut inte tömma pannan på ved om strömmen går. Det är ju världens brandfara. Haha det där lät lite roligt
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Ha ha sant ;-)

Hur stora vedklumpar brukar kunna få ner?
Läste om 50cm, men diametern?
Försöker skapa mig en bild av arbetet :)
Samt hur mycket effekt ger pannan i spillvärme?
Fördodar att pannrummet blir ett perfekt torkskåp?
 
Jag brukar klyva alla stockar på mitten, det är ju mest för att det ska torka fortare. Är det glöd i pannan så kan man ju lika gärna elda hela kabbar..

Du har runt 160m2 uppvärmd yta eller? Jag har 4m3 till mina 160m2 och det fungerar bra.. Har du plats så är 5m3 ingen nackdel. Fast man får ju välja en panna som är något att ha såklart.

Vill man ha en smidig anläggning så kostar det lite mer, jag gjorde hela jobbet själv fast då drog jag in radiatorer i huset med, då gick allt på 160k.
 
D09
Ja, ytan är däromkring :)

Hur ofta får du elda då?

Tror nog jag får in en 4-5m3

När börjar man göra förlusten om man nu gör den? Med att tankarna är för stora?
 
om det är -30 så klarar jag mig ganska precis 24h på en laddning..

Vad gäller förluster så är dom i princip obefintliga sålänge som det är minusgrader, men på sommaren blir det ju såklart lite förluster men det kompenserar man med mycket isolering..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.