Jag har problem med missfärgningar från järn i mitt vatten och dålig lukt från svavelväten. Det är en egen borrad brunn med sänkpump och hydrofor.

Jag är nu på jakt efter ett prisvärt filter, d.v.s god kvalité per krona..

Jag har mailat vattenanalysresultat till två leverantörer och då fått olika förslag.

Leverantör 1 förslår järnfilter medan leverantör 2 föreslår mjukvattenfilter som även avhärdar vattnet. Enligt vattenanalysen är hårdheten 11 dH (hårdhet total Ca+Mg).
Järnhalten är 0.55 mg/l
pH är 7.7

Jag är tacksam om någon här kan ge mig obereonde råd. Behövs avhärdningsfilter vid 11 grader dH?

För att bli av med den dåliga lukten föreslår en leverantör luftinjektor före hydroforen och den andra leverantören förespråkar ett jetmunstycke nere i borrhålet som luftar vattnet innan det pumpas upp på något vis.

Vilken teknik bör jag satsa på här?

Tipsa gärna även om leverantör som säljer prisvärda filter.
 
Det smidigaste och billigaste i längden är om du byter till en HP och väljer ett Joniseringsfilter som dessutom kan neutralisera Svavelväte. Ett Filter, enkel lösning.

Typ
JMS Vattenrening, Modell Watermax APQ
Brava Vattenrening, Modell Brava Kombi +

Lösningen med att syresätta borrhålet fungerar inte om du har metaller i vattnet. Järn+Syre= JärnOxid (Brun/röd Sörja) det vill man inte fylla sitt borrhål med. :)

Kan du posta hela Analysen, så är det lättare att bilda sig en uppfattning.
Mvh Morgan
 
Bra idé att posta hela analysen.

Eurofins anmärkte också på turbiditet. Svårt att utläsa ur analysen vad det beror på, men det är kanske utfällt järn.

Morgan, vad är det som gör att joniseringsfiltren kräver en hydropress? Det hade varit skönt att kunna spara lite pengar och behålla hydroforen.

M v h

Christian
 
  • Analysresultat.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Turbiditeten är grumligheten i vattnet och efter som vattnet står i kontakt med syre under transport till labbet så fälls järnet ut. Samma problem blir det idag för dig i en Hydrofor.
En Hydropress har du en gummiblåsa i som skiljer vattnet från syret, alltså ingen turbiditet och järnet är icke utfällt.
Ett Joniseringsfilter kan rena Järn, Mangan, Kalk men det får inte vara oxiderat.

Nackdelen med ett joniseringsfilter är att dom är känsliga för svavelväte, då det kan binda sig i massan och då luktar det nåt fruktansvärt.

Det är inte många företag som har dom här kombi varianterna därför pratar dom inte om dom heller utan man får gå på ett två delat system där du först fäller ut metall och renar för sig, och sedan ett joniseringsfilter för kalk.
 
ok, jag förstår mer och mer.

Men vågar jag välja ett joniseringsfilter om dessa är känsliga för svavelväte när jag bar problem med dålig lukt från svavelväten?
 
  • Gilla
Roundup
  • Laddar…
Det finns vissa kombi filter som neutraliserar svavelvätet utan att oxidera järnet. Vi använder ett filter som heter Olympia kombi plus. Väldigt låg saltförbrukning och bara 70 liter vid backspolning. Kostar 24 625:-
Det finns även haugefilter Watermax APQ som bra det är dock dyrare och drar mer salt. Kostar 34 000:-
Bägge måste jobba mot Hydropress.
 
Redigerat:
Vad ni än väljer så vill jag varna för JMS-Vattenrening.
De installerar filter och de som ej fungerar ute hos kund så påstår man att vattenkvalitén
har försämrats...
De bevisar det med nytt vattenprov där de tömmer hela brunnen på vatten så mycket det går för att få det sämsta
tänkbara vatten. Det vatten provet redovisar de sedan och påvisar att vattenkvaliten har försämras och där av har du inga juridiska rättigheter enligt JMS, men du kan få köpa yttligare filter för "inköpspris".
Trots beslut hos ARN att jag har rätt så försöker de här skojarna komma undan.
Jag har nu köpt nya filter av annat företag och vissa av dessa produkter är identiska men flera tusen billigare än JMS-Vattenrenings produkter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.