Hej
Fler och fler leverantörer erbjuder Growatt som växelriktare, verkar snart vara den enda som finns att tillgå för leverantörerna får jag en känsla av. Hur bra håller denna sig i kvalité jämfört med t.ex Huawei ?
Är det verkligen sådan brist på växelriktare hos leverantörerna, finns det någon ljusning i sikte eller är det fortfarande bristen på halvledarna och den stora efterfrågan av solceller som gör att bristen på de mer kända varumärken kommer hålla i sig ?
/M
 
M mortimer skrev:
Är det verkligen sådan brist på växelriktare hos leverantörerna
Ja, det är fortfarande brist på halvledare. Och det beror inte ens helt på pandemin, problemet har byggts upp under en längre tid med problem med att uppgradera äldre produktionslinor. Det är så kapitalintensiva fabriker att de till slut har blivit så gamla att det tydligen är svårt att hålla igång de. Nu underhålls de väl lite i panik och det byggts nytt, men det tar tid.
 
Innebär detta också då att många som signat offerter med växelriktare av välkända varumärke, att de mycket troligt inte får sin installation i utlovad tid ?
 
M mortimer skrev:
Innebär detta också då att många som signat offerter med växelriktare av välkända varumärke, att de mycket troligt inte får sin installation i utlovad tid ?
Har ingen detaljerad koll mer än att min arbetsgivare fortfarande klagar på komponenter, men tror nog snarare det går mot bättre tider än tvärtom. 2023 ska det väl släppa lite sägs det, tror det redan blivit bättre än när det var som värst. Beror helt på hur just den tillverkare köper in sina komponenter.
 
S sandos skrev:
Har ingen detaljerad koll mer än att min arbetsgivare fortfarande klagar på komponenter, men tror nog snarare det går mot bättre tider än tvärtom. 2023 ska det väl släppa lite sägs det, tror det redan blivit bättre än när det var som värst. Beror helt på hur just den tillverkare köper in sina komponenter.
Någon erfarenhet av Growatt som växelriktare ?
 
Undrar jag med om nån har koll på Growatt?

Min leverantör hörde av sig då dom inte vet när dom får leverans av den Fronius symo 20 jag beställt och undra om jag kunde tänkta mig en Growatt MID20KTL3-X istället. Skulle vara ca 5k billigare, spontant känns det som pris skillnaden skulle vara mer.

Ska man lunga sig och vänta på fronius eller byta för att eventuellt inte missa soltimmar?
 
B Bylow skrev:
Undrar jag med om nån har koll på Growatt?

Min leverantör hörde av sig då dom inte vet när dom får leverans av den Fronius symo 20 jag beställt och undra om jag kunde tänkta mig en Growatt MID20KTL3-X istället. Skulle vara ca 5k billigare, spontant känns det som pris skillnaden skulle vara mer.

Ska man lunga sig och vänta på fronius eller byta för att eventuellt inte missa soltimmar?
Har ingen aning om VR men när har du planerad installation? Just nu går du ju inte miste om mycket…
 
Planerat till 31 jan i offert men blir tidigare om jag byter vr. Nä just nu spelar det ju ingen roll, det är om det tar många månader innan froniusen kommer så tappar man bra soltimmar.
 
Vad är listpriset på Google för dessa två växelriktare?
 
M mortimer skrev:
18.700kr är billigaste jag hittat för denna Growatt
[länk]
26700:- tar samma företag för froniusen.
 
JAG skulle alla dagar i veckan invänta Froniusen mot prisskillnaden på 5-8.000kr brutto(därtill är det på sätt o vis 15% gröntEL avdrag). Utan att ha lusläst specarna och garantier de emellan m.m..
 
Jag skulle nog vänta på Froniusen med.
De ska ha bäst kvalité av alla VR om jag förstått det rätt.
 
Ja det lutar nog åt att vänta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.