Jag är i färd med att renovera en sommarstuga från 1940-talet som från början hade vattenburen värme (centraluppvärmning) via kokspanna i källaren. När kokspannan gav upp ersattes vattenradiatorerna med elradiatorer och det är via dessa + öppen spis med elkassett som huset värms upp idag.

Jag är inne på att återställa husets centraluppvärmning och ser alternativen bergvärme eller att elda (med ved, flis eller pellets).

Följande är lite mer fakta:
* Stugan kommer att vara ett komplement till vårt stadsboende, där vi vill kunna vistas i stugan även under den kallare delen av året
* När vi inte är i stugan vill vi sänka temperaturen till frostfri underhållstemperatur och gasa på när vi kommer ut (stugan har stor öppen spis med värmekassett + stenkamin och vedspis, så vi kan höja temperaturen på ett par timmar om vi eldar i alla eldstäder)
* Vi har tillgång till ved i närheten (flis från en närliggande såg kan vara ett komplement, även om flismängden är begränsad och inte räcker som enda energikälla)

Hur resonerar ni kring val av värmekälla för centraluppvärmning, utifrån ovanstående beskrivning?
 
Om ni har finanserna så skulle jag då satsa på bergvärme för centraluppvärmning. Bäst i längden och kräver minst tillsyn. Låter som huset har flera rum och det har ju en källare.
 
J Josth skrev:
Om ni har finanserna så skulle jag då satsa på bergvärme för centraluppvärmning. Bäst i längden och kräver minst tillsyn. Låter som huset har flera rum och det har ju en källare.
Tack för svar. Någon jag talade med menade att bergvärme inte är så lämpliga vid stor variation i temperaturnivå (frostfri underhållsvärme --> boendevärme --> frostfri underhållsvärme). Kan detta påstående bottna i att bergvärme jobbar med lägre temperaturer än central vedeldning och därför är långsammare i att ändra temperaturen i huset?

Med vår kompletterande eldning i spisar bör vi kunna skjuta till den energi som krävs för att hjälpa bergvärmen upp till rumstemperatur, om nu bergvärme skulle vara långsammare än central vedeldning.
 
S
Hur stor är stugan och hur ofta är ni där vintertid?

Spontant låter det väldigt dyrt med bergvärme till ett fritidshus kontra luftvärmepump för underhållsvärme.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Hur stor är stugan och hur ofta är ni där vintertid?

Spontant låter det väldigt dyrt med bergvärme till ett fritidshus kontra luftvärmepump för underhållsvärme.
Stugan är på 125 kvm och vi har hittills backat från att vara ute längre perioder under vintern p g a elkostnaden (huset väntar också på tilläggsisolering). Hur vårt användningsmönster ser ut när vi har isolering och värmeekonomi kan jag bara spekulera i men jag gissar att vi skulle vara där långt in på hösten, under jul och nyår samt från tidig vår och framåt.

Vi gillar friden i stugan på landet, utan surret av en luftvärmepump på väggen (vi har haft luftvärmepumpar på tidigare hus vi ägt i stan och vet hur dessa kan låta, speciellt efter några år när lagren blivit sämre). Vi är också intresserade av att återföra huset till ursprunglig funktion.

Givetvis, luftvärmepumpen kommer att surra som mest under vintern och då är man ju mest inomhus. Likaså, underhållsvärme är ju igång när vi inte är där, och då lider vi inte av surret. Frågan är dock under vår och höst - när vi är utomhus en hel del och därtill behöver uppvärmning i stugan?

Om vi backar ur idén om central uppvärmning och ändå vill slippa surret när vi är ute och påtar i våra odlingar, skulle vi ju kunna skaffa en luftvärmepump som får underhållsvärma huset när vi inte är där. När vi är där kan vi välja att stänga av luftvärmepumpen (om den stör oss) och istället elda i eldstäderna samt förlita oss på elradiatorerna. Jag antar att en luftvärmepump inte far illa av att vara avstängd några dagar?
 
B Beape skrev:
Tack för svar. Någon jag talade med menade att bergvärme inte är så lämpliga vid stor variation i temperaturnivå (frostfri underhållsvärme --> boendevärme --> frostfri underhållsvärme). Kan detta påstående bottna i att bergvärme jobbar med lägre temperaturer än central vedeldning och därför är långsammare i att ändra temperaturen i huset?

Med vår kompletterande eldning i spisar bör vi kunna skjuta till den energi som krävs för att hjälpa bergvärmen upp till rumstemperatur, om nu bergvärme skulle vara långsammare än central vedeldning.
En bergvärmeanläggning har typiskt en värmeeffekt på kanske 8 kW eller lite mer i ett stort hus och jobbar med en begränsad framledningstemperatur. En oljepanna, pelletspanna eller vedpanna har en effekt på 25-30 kW och kan få fram en framledningstemperatur på uppåt 85 grader om man vill. Klart det går snabbare då att få upp värmen i huset när man vill. Med värmepump behöver man planera längre i förväg och gärna använda fjärrstyrning för att ställa in temperaturen minst ett dygn innan.

En luftvärmepump tar inte skada av stå stilla men man ska inte kallstarta den direkt om strömmen varit bruten, åtminstone inte på vinterhalvåret. Den behöver då stå med strömmen på ett par timmar för att förvärma kompressorn innan man startar den.
 
Var i landet ligger stugan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.