Hej! jag har en bekant som ska bygga ett hus utanför Johannesburg ihop med en man från SA, o dom vill ha lite tips på alternativa uppvärmningssystem som skulle kunna passa samt göra det så energieffektivt som möjligt där nere.

Den normala hustypen ser ut som följande:
platta: gjuten på mark
väggar: dubbla tegelstensväggar med en luftspalt mellan (isoleringen)
fönster: enkelglas
tak: tegel, isolering i takbjälklag är jag osäker på.

Det vanligaste systemet där nere är vvb samt elradiatorer samt ac, inte så energieffektivt kanske.

Dom har för avsikt att sätta in 2-glasfönster samt ev se över om det går att isolera ytterligare, Ac är dom inte så intresserade av (många blir förkylda) utan det är bättre att ha ett välisolerat hus som är relativt opåverkat av omgivningen.

Temperaturen under ett dygn på vintern ligger mellan -3 till +25grader så systemet kan inte vara för "trögt", min första tanke var sätta in ett luftburet system med växlare så man kan återvinna frånluften under den kalla perioden samt solpaneler till varmvattnet.

Jag ser fram emot era ideér

Anders
 
Har du +25 på dagen och -3 på natten så skulle jag spontant titta på solpaneler och acc-tank till värme och varmvatten. Eventuellt gardera med en elpatron Obs! Bara om det går att hitta en "riktig" röris som kan läsa ritning. Säkerligen en något högre investeringskostnad, men råvaran är gratis och lättillgänglig. Kanske för lättillgänglig. Du bör fundera hur du ska bli av med överskottsenergin när acc-tanken är full. Värma poolen?
 
Med den temp-variationen är det just ett trögt system som skall till om dom inte är teknikfreaks och absolut vill krångla till det. Sol för varmvatten och en fläktkonvektor naturligtvis för extrem frusenhet men annars behövs inget
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.