Om man bygger 180 kvadrat hus inom Stockholms län Vad väljer man då för värmesystem? Ska också ha ett garage på runt 30 kvadrat. Husleverantören rekommenderar att man accepterar det som ingår, en Nibe S735 fråluftsvärmepump. Idéer?

Detta hade jag helst velat ha:
En Nibe S1256 Bergvärmepump (Jag måste hålla mig till Nibe), FTX-system samt frikyla. Då lägger jag kulvert till garaget med och värmer upp det på samma. Nibe rekommenderar bergvärme på hus från 200 kvadrat. Med FTX så cirkulerar luften i huset, utan detta om man har frikyla i allmänutrymmena så kommer huset dra in en massa varmluft utifrån via tilluftsdonen i sovrummen på sommaren antar jag, vilket inte hjälper en att sova. Drar man frikyla till sovrummen med? Det är väldigt kostsamt med dessa konvektorer eller vad de kallas.

En annan idé är att acceptera Nibe S735 frånluftsvärme, och lägga på solceller och en luft/luftvärmepump, det blir ju i princip också frikyla eftersom kylan behövs när solen lyser. Antar att FTX skulle vara bra även här för att inte dra in varmluft utifrån genom sovrummens tilluftsventiler. Antagligen blir det en luft/luft-värmepump i garaget här med.

Hur kalkylerna, pay-off-tiden samt total elförbrukning för de två alternativen ovan har jag ingen aning om. Vad säger tror ni?
 
Finns möjlighet till fjärrvärme?
 
F fribygg skrev:
Finns möjlighet till fjärrvärme?
Nej, tyvärr.
 
Gå då på bergvärmen
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Men var beredd på att kostnaden drar iväg ordentligt med bergvärme, FTX, frikyla och kulvert till garaget. Byggbolagen brukar dra av ganska lite på summan för att man väljer bort S735 och lägger en hög marginal på bergvärmen tyvärr.
 
J Josth skrev:
Men var beredd på att kostnaden drar iväg ordentligt med bergvärme, FTX, frikyla och kulvert till garaget. Byggbolagen brukar dra av ganska lite på summan för att man väljer bort S735 och lägger en hög marginal på bergvärmen tyvärr.
Jo, sannolikt är allt detta inte realistiskt, men hade jag fått välja fritt så.
 
Finner det märkvärdigt att en myndighet ska bestämma över vad mitt värmesystem ska vara, det har kommit till en punkt som liknar bilbesiktning. En lag på att besikta och företagen behöver inte tänka på kunder, dom bara kommer. Numera så ska det var en viss luftväxling, annars blir det inget godkänt slutprotokoll ??? Vill jag ha något annat system så får jag inte ha det, vad håller dom med skrivbordsnissarna, den frågan kan man ställa sig, men inte få svar på.
 
Karrock
J jonaserik skrev:
Finner det märkvärdigt att en myndighet ska bestämma över vad mitt värmesystem ska vara, det har kommit till en punkt som liknar bilbesiktning. En lag på att besikta och företagen behöver inte tänka på kunder, dom bara kommer. Numera så ska det var en viss luftväxling, annars blir det inget godkänt slutprotokoll ??? Vill jag ha något annat system så får jag inte ha det, vad håller dom med skrivbordsnissarna, den frågan kan man ställa sig, men inte få svar på.
Nu var det väl valfriheten hos hustillverkare som var begränsad?
 
Karrock Karrock skrev:
Nu var det väl valfriheten hos hustillverkare som var begränsad?
Och där är vi tillbaka på ruta 1 igen, lika som med bilbesiktningen, men där kan jag välja var. Om jag skulle bygga nytt, så är det jag som bestämmer min värme. Inte ett husföretag, då får dom inte sälja hus till mig. Nu är det så att dessa husföretag inte betalar mer än en spottstyver för FTX och förlorar mycket om den inte monteras och tar bra betalt av kunden, med överkurs. Tycker att dom som köper hus, inte ställer krav och bara accepterar allt och inget. En häftig slentrian har infunnit sig och företagen sitter med någon joker, för myndigheters beslut i skjortärmen.
 
  • Gilla
Vispen74 och 1 till
  • Laddar…
Såhär då:
Bergvärmepump
Golvvärme nere
Takmonterade fläktkonvektorer uppe i sovrummen för både värme och kyla

Kan det vara en bra lösning?
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Såhär då:
Bergvärmepump
Golvvärme nere
Takmonterade fläktkonvektorer uppe i sovrummen för både värme och kyla

Kan det vara en bra lösning?
Det kan det nog om man inte är ljudkänslig, jag skulle valt bergvärme med golvvärme på båda våningarna.
 
F fribygg skrev:
Det kan det nog om man inte är ljudkänslig, jag skulle valt bergvärme med golvvärme på båda våningarna.
Jo, det var första tanken tills jag såg prislappen på att få golvvärme på övervåningen. Så försöker hitta ett alternativt sätt att bli av med radiatorerna uppe och samtidigt få möjlighet till kyla. Måste ta reda på ljudnivån, ett svagt sus kan man leva med, men inte mer än så.
 
Nu håller expertisen på att konstruera ett komplett system med bergvärme och frikyla där både värme och kyla körs i samma system. Ska bli spännande att se vad de kommer med för lösning!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.