Hej på er
Vi har NIBE (310P frånluftsvärmepump) som värmer upp hela huset, tänkte köpa en luft värmepump bara för att använder mest kylan i sommaren när bli mycket värm, och också om någon gång i vinter pajar vår NIBE så kan använda den som backup för värmer huset några dagar tills vi fixa NIBE,

Jag köpte Electrolux Flow H3 värmepump som var nedsatt pris 6990 kr (ord 9990 kr).
när läser i länken här Omdömen Electrolux Flow H3 värmepump - Elgiganten skrev folk lite blandad, men nästan på de flesta märke, skriver folk negativa saker också.
Nu börjar fundera om jag verkligen köpte bra värmepump eller inte. Jag vill inte investera mycket för en värmepump bara för att använda kanske max 1 månad under sommaren.
Tack för eran tips och råd
 
  • Gilla
Construo
  • Laddar…
Hej! Det är väl en Kinapump med Electrolux klistermärke så det blir en chansning? Kvalitetsfabrikat är annars t.ex. Daikin, Fujitsu, Mitsubishi, Panasonic eller Toshiba. Du kan spara mycket pengar på vintern om du installerar en luftluftvärmepump som värmer en stor del av huset. 310P värmer då en mindre del av huset samt gör varmvatten. Beroende på hur stort huset är och hur öppen planlösningen är går det att spara fler tusen kWh per år på värmen. Kylan på sommaren drar bara lite el eftersom det inte blir 40° i Sverige och värmen är kortvarig och alltid svalare på kvällar och nätter.
 
  • Gilla
sam2018
  • Laddar…
J Josth skrev:
Hej! Det är väl en Kinapump med Electrolux klistermärke så det blir en chansning? Kvalitetsfabrikat är annars t.ex. Daikin, Fujitsu, Mitsubishi, Panasonic eller Toshiba. Du kan spara mycket pengar på vintern om du installerar en luftluftvärmepump som värmer en stor del av huset. 310P värmer då en mindre del av huset samt gör varmvatten. Beroende på hur stort huset är och hur öppen planlösningen är går det att spara fler tusen kWh per år på värmen. Kylan på sommaren drar bara lite el eftersom det inte blir 40° i Sverige och värmen är kortvarig och alltid svalare på kvällar och nätter.
Vi har ett två vånings hus som är 150 kvm med högt i takt och öppen planlösning och Vår Nibe (FIGHTER 310 p) värmer upp hela huset via bara golvvärme och vi har kamin också om det behövs kan använda, men du menar att om jag lämna tillbaka den(Electrolux) och köper en Kvalitetsfabrikat (Daikin, Fujitsu, Mitsubishi, Panasonic eller Toshiba) så kan stänger golvvärme från NIBE i vinter och använder den nya värmepumpen för värme i vinter då kan vi spara en hel del eller hur?
 
Den värmepump du köpt kan förmodligen också ge värme men om den är anpassad för nordiskt vinterklimat i den del av landet du bor har jag ingen aning om? Problemen kan t.ex. vara om det behövs service och reservdelar efter några år. Då märks det om man gjort ett bra eller dåligt köp av värmepump.

Man stänger av golvvärmen i alla rum dit värmen från LLVP når och sprider sig. Då kommer 310P att arbeta betydligt mindre, framförallt dess el-patron. Borde kunna spara minst 2000 - 3000 kWh/år och beroende på när huset är byggt och var i landet vi pratar om.
 
  • Gilla
sam2018
  • Laddar…
J Josth skrev:
Den värmepump du köpt kan förmodligen också ge värme men om den är anpassad för nordiskt vinterklimat i den del av landet du bor har jag ingen aning om? Problemen kan t.ex. vara om det behövs service och reservdelar efter några år. Då märks det om man gjort ett bra eller dåligt köp av värmepump.

Man stänger av golvvärmen i alla rum dit värmen från LLVP når och sprider sig. Då kommer 310P att arbeta betydligt mindre, framförallt dess el-patron. Borde kunna spara minst 2000 - 3000 kWh/år och beroende på när huset är byggt och var i landet vi pratar om.
Jag bor i stockholm.hur vet om densom jag köpte anpassad för nordiskt vinterklimat?
Hörde att ska inte stänga av helt golvvärme i vinter eftersom finns risk att vattenrör i golvet pga minus grader gå sönder
 
Ok. Dimensionerande vinterutetemperatur DVUT är runt -16° i Stockholmsområdet det är den siffran man dimensionerar värmen för men det blir bara så kallt väldigt kortvarigt statistiskt sett. På värmepumpar av bättre kvalitet brukar det framgå vilken värme de klarar att ge vid bl.a. -15° samt med vilken COP. Även ljudnivå ute och inne med olika fläktlägen. Då ser man om det är bra siffror eller dåliga siffror när man jämför olika modeller. Bor man t.ex. Jokkmokk måste man jämföra vad de ger vid -35° och det är ett riktigt tufft läge.
 
A
Det är en värmepump du köpt!
Konstruerad och tillverkad av haier i PRC
Den bedöms vara bättre än Julas dito
Vilken storlek tog du?
09'an räcker väl till att kyla ca 30-40kvm om det inte är för högt i tak. Dubbelt i värmeläge.

Skall den kyla hela huset lär du behöva en 18
 
A
sam2018 sam2018 skrev:
Vi har ett två vånings hus som är 150 kvm med högt i takt och öppen planlösning och Vår Nibe (FIGHTER 310 p) värmer upp hela huset via bara golvvärme och vi har kamin också om det behövs kan använda, men du menar att om jag lämna tillbaka den(Electrolux) och köper en Kvalitetsfabrikat (Daikin, Fujitsu, Mitsubishi, Panasonic eller Toshiba) så kan stänger golvvärme från NIBE i vinter och använder den nya värmepumpen för värme i vinter då kan vi spara en hel del eller hur?
Det är inte säkert att du sparar något, beroende på hur mycket eltillskott niben vill ha
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A
sam2018 sam2018 skrev:
Jag bor i stockholm.hur vet om densom jag köpte anpassad för nordiskt vinterklimat?
Hörde att ska inte stänga av helt golvvärme i vinter eftersom finns risk att vattenrör i golvet pga minus grader gå sönder
Ja den är gjord för att fungera som värmepump i Norden.
 
  • Gilla
sam2018
  • Laddar…
A
J Josth skrev:
Hej! Det är väl en Kinapump med Electrolux klistermärke så det blir en chansning? Kvalitetsfabrikat är annars t.ex. Daikin, Fujitsu, Mitsubishi, Panasonic eller Toshiba. Du kan spara mycket pengar på vintern om du installerar en luftluftvärmepump som värmer en stor del av huset. 310P värmer då en mindre del av huset samt gör varmvatten. Beroende på hur stort huset är och hur öppen planlösningen är går det att spara fler tusen kWh per år på värmen. Kylan på sommaren drar bara lite el eftersom det inte blir 40° i Sverige och värmen är kortvarig och alltid svalare på kvällar och nätter.
Nu är det ju inte värmen som drar energi utan luftfuktigheten
 
Jag menar att på vinterhalvåret kan man spara några tusen kWh om man skaffar en LLVP som komplement till uppvärmningen i ett hus med en traditionell frånluftsvärmepump (vilken bara har en liten kompressor). Frånluftsvärmepumpen använder mycket el-tillsats på vintrarna annars.
 
  • Gilla
sam2018
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.