Planerar att bygga sommarhus i södra Skåne med stora öppna ytor. Total storlek 140 kvm. Vill kunna besöka huset under höst och vinter men kanske inte under längre tider.

Vad bör jag välja för värmekälla? Blir yr i huvudet när jag som amatör läser om vattenburen värme mm. Kan bara välja ett Elbolag (mitt ute på landsbyggden) dem är ganska dyra. Tacksam för goda råd.
 
Hej.
Hur ska du bygga? Grundläggning? Väggar? Tak?
Hur bra isolerat? Ska du kallställa den?

I vilket fall som , bör du skaffa vedkamin.
Sen är det bara bygga på. I södra sverige brukar det inte vara så kallt vintertid. Därför kan du kanske köpa en L/L värmepump. Dagens t.ex. Toshiba fungerar ner till minus 30 grader. Det kan fungera utmärkt om man har öppen planlösning. Oberoende på vad du väljer för grund, satsa inte på laminatgolv. Ska du ha platta på mark och vill lägga mer pegar på uppvärmning, kör med vattenburen golvvärme.
Alt 2, elektriskt golvvärme men då ska du återvinna den med ett FTX.
Det är så ska jag bygga min stuga. Bara pga att jag redan för r år sen skaffade el kablar från Polen för "små" pengar. Fast. Vem vet.

I dagens läge tycker jag L/L VP + kamin + "varma golv" + el golv värme i badrum är det bästa enligt mig i alla fall i skåne.
 
Som du ser är jag ny på detta forum. Säger ödmjukt tack till din utförliga beskrivning och goda råd. Bygget planeras i början av 2011. Innan dess planerar jag faktiskt resa(or) till Polen. Amatör är jag men tänkte vara metodiskt utan att vara sturks.
 
Mycket hänger som sagt på din konstruktion vilket som är lämpligast. Ska du tex. gjuta platta så rekomenderas det att lägga in golvvärmeslang där.

En eller ett par Luft/luft är sannolikt ett bra val, de ger dig billig underhållsvärme när du inte är där och du kan "ringa" din stuga varm. I ett nybygge kan du också enkelt se till att gömma innerdelarna, De är ju sällan så fina. Sätt också gärna en kamin (kanske vattenmantlad som du kan få både varmvatten och golvvärme från).

Personligen tror jag inte på elektrisk golvvärme, även om en del av ventilationsförlusterna återvinns med FTX. Man måste ändå tillföra byggnaden energi från direktverkande el till skillnad från en värmepump som kanske ger ett COPårssnitt på 2,5 - 4 beronde på förutsättningar.
 
Är det ett sommarhus, och i min värld använder man det inte ofta på vintern, vilket betyder att det knappast känns lämpligt att enbart ha ett vattenmantladekaminer, golvvärme och dyligt.

Här är min syn. Är det till för sommarbruk skall du ha ett enkelt uppvärmningssystem typ radiatorer. Golvvärme och dylikt är till för komfort.
Kaminer är mysfaktorer och är bra kompliment om man är hemma, dvs kräver passning.
Luft/vatten värmepump är troligen ett okey alternativ. Energin lagras i vatten vilket ger en jämn värme. Förutsätter att du har det svalare när du inte är där.
Luft/luft är ett okey sätt men sämre än luft/vatten. Svårt att få runt värmen.
Direktverkande el. Enkelt men bedrövligt ur miljösynpunkt.
Berg-/markvärme är jättebra men dyrt att investera i.

Ventilation via FTX känn överdrivet i ett sommarhus. Välj bara frånluft som stängs av när du åker hem.

Mitt val av system skylle alltså bygga på hur jag använder huset och givetvis hur jag skulle byggt det, men spontant Luft/vtten och frånluft.
 
Hej,

Först vill jag tacka för svar och ert engaggemang.
Huset ska användas till 90% på sommaren. Ligger i Skåne där i och för sig vintrarna numera kan vara långa och kalla.

Inte säker på om det ska gjutas platta eller om den ska "placeras". Ytan kommer vara cirka 137 kvm och många ytor kommer att vara öppna med 230 cm takhöjd.

tack & bock för förslag och råd
 
Många råd men undvik golvärme. Det är dyrt, ställer bara till problem och är svårt att reglera vid solinfall. Det är fuktvandringsmässigt fel. Det är fysiologiskt fel. Kroppen vill ha kalla fötter och varm hjärna.
 
R Göran skrev:
Många råd men undvik golvärme. Det är dyrt, ställer bara till problem och är svårt att reglera vid solinfall. Det är fuktvandringsmässigt fel. Det är fysiologiskt fel. Kroppen vill ha kalla fötter och varm hjärna.
Min kropp tycker då precis tvärtom, gärna varmt om fötterna men jag vill gärna hålla huvudet kallt. :D Att golvvärmen är svårreglerad vid solinfall är helt rätt iom att den är mer "trög" bla. Dock överväger ändå fördelarna enligt mitt tycke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.