Jag och tjejen har ett hus på 95+95kvm (källare) och i dagsläget är det fjärrvärme som värmer upp våra element.
MEN då fjärrvärmen i vår stad ligger på ca 60 öre/kWh OCH en fast avgift på 5000:-/år. Deras räkneexempel visar hur kostnaden för ett hus med en förbrukning på 20MWh/år betalar 84,60 öre/kWh med fasta avgifter och moms.
Det är ganska dyrt enligt mig.

Vår energibesiktning visar att föregående ägare gjorde av med 26 600kWh i uppvärmning, 2200kWh i varmvatten och 3200kWh i hushållsel, totalt energibehov 32 100kWh/år.
De värmde de upp hela den oinredda källaren för att de ville ha varmt helt enkelt och slippa fukt.

Jag ska inreda hela källaren med vardagsrum, sovrum och allt vad det innebär, och dessutom öppna upp mellan våningarna så att en trapp kommer vara tillgänglig hela tiden, i dagsläget är det stängt ner dit med isolerad dörr.

Golvvärme ska installerar i nästan hela källaren är det tänkt och då står alternativt mellan att bila upp plattan, markisolera, gjuta ny platta med golvvärme i ELLER platonmatta på befintlig platta och sedan ROT-plattor för 12mm golvvärme ovanpå detta med trägolv överst. Detta är en kostnadsfråga kontra tidsfråga då jag gör alla jobb på huset själv.
Platonmatta+ROTplatta kostar väl säkerligen 450:-/kvm exklusive golvvärmen samt övergolv. Dock kostar gjutning av ny platta en hel del, det rör sig om ca 70kvm som isåfall ska grävas och gjutas. Tänkte mig 300mm isolering.

Grunden ska också dräneras, då troligast med Isodrän. Behöver man trots detta isolera inåt med platonmatta upp på vägg?

Så kort sagt, mina frågor består i detta:

Då vi kommer värma upp ca 200kvm (eventuellt även ett utbygge på 60kvm+60-80kvm garage som planeras) så kanske det är värt att fundera på andra energikällor, och isåfall vilka? Jag kommer göra en hel del jobb själv förutom borrning så klart om vi snackar bergvärme.
 
Pallar ni och har skorsten så är ved billigt. Annars är bara valen bergvärme eller bergvärme om ni har tomt till det. Lika effektivt men billigare att installera jordvärme. Då sjunker er värmekostnad från 21000 om året till cirka 12000. Så på 12 år är det betalt.
 
Ved är inget alternativ trots skogsbruk i familjens ägo. Det finns inte tid helt enkelt, och jag värderar mig egen tid i pengar (300-350:-/timme) så det skulle bli en väldigt dyr affär.

Luft-vatten då?
 
Jag har bara dränerat vårt eget hus och då med platonmatta på väggen inte Isodrän så jag är ingen expert men Du kan rimligtvis inte behöva göra nåt särskilt med inneväggarna i källaren om Du dränerar och isolerar utsidan. Bara att tänka på att väggen kan andas möjligen men i princip borde Du har ett bra inomhusklimat om Du dessutom bilar upp plattan för då kan Du ju dränera även den förutom att Du isolerar.

Fjärrvärme är enkelt och fungerar, personligen skulle jag inte byta ut det mot en värmepump finns för många trådar om värmepumpar som inte funkar som utlovats (nu får jag väl skäll igen av nån av pumpälskarna men det får jag ta :p) funktion är viktigare än kostnad.
Men visst på 12 år är det betalt OM inget annat inträffar med anläggningen som kostar ;)
 
Sant, fjärrvärmen är enkel och bekväm helt klart. Om vi som i dagsläget bara skulle använda källaren som tvättstuga och förråd och klara oss med övervåningen i den storlek det är så skulle jag nog inte fundera över andra energikällor.
Men som sagt så ska vi värma upp ca 260kvm boyta och sen ett garage på det, och eventuellt en övervåning på garaget. Det ligger ju en bit framåt i tiden men det är lika bra att börja tänka på värmealternativ redan nu då det känns rätt att börja i denna ände.

Tjejen vill även ha ett växthus modell större/året runt och då passar det ju bra med vattenburen golvvärme där och sen bergvärme som levererar värmen på vintern, annars hade jag monterat en luftvärmepump modell liten på det bygget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.