Vi är oense i familjen om värmeval i nya badrummet. Kan någon råda?

  • Elgolvvärme + vattenburen värme i stor handdukstork
  • Vattenburen golvvärme + vattenburen värme i medelstor handdukstork
Förutsättningar:
Ska renovera badrum 8 kvm på övervåning i hörn (två ytterväggar). Ett fönster (Velux 70X130). Träbjäklag och klinkers på golv. Hus byggt 1931 med tidsenlig isolerstandard. Nytt pelletssystem för värmen installerat, extremt högtempererat system. Vattenburet golv kostar 8.000 mer att installera än elgolv enligt badrumsfirman.
 
Något jag funderat på är detta med elvärmegolvens hållbarhet, de jag har tittat på har ca 10 års garanti och det känns ju inte långt i sammanhanget. Nu håller de säkert längre än så i genomsnitt men ett vattenburet rör har väl en uppskattad hållbarhet på ca 50 år. Sen är det ju detta med att slippa värmeproducera sommartid, men i de 8000:- så kanske en elpush 12 ingår :)?
Hur ser det vattenburna systemet ut (rörtyp/fabrikat, dimension, förläggningssätt mm)?
 
Vilket är viktigast:

Komfort?
Ekonomi?
Hållbarhet?

Det är rätt skönt med golvvärme även sommartid (för fukten som blir vid ex duschning), men då är nog el mest aktuellt.
Alternativt kan man installera båda golvsystemen parallellt, men det är dyrt.

En handdukstork (ex: Brandoni Badrumsradiatorer) med både vatten och el är tokbra.
 
Vatten buren golvvärme mer ekonomiskt än el golv. El-golvärme ca 70-100 watt per kvm. 750 watt x 12 x 365 =3285000 w = 3285 Kwh per år = 3500 kr per år. 10 år 35000 kr,

Vatten buren golvärme = mer mat på bordet eller en sol semester....
 
8000:- mer ta kontakt med en annan firma!!!

hur produserar du varmvatten på somaren?

jag skulle defenetivt köra vattenburet, specielt när du säger att du inte har tillägsisolerat.
 
8000 kan nog stämma, lite mera arbete, ventiler, schuntar mm, slang,
 
el_richard skrev:
8000 kan nog stämma, lite mera arbete, ventiler, schuntar mm, slang,
8000:- för allt, stämmer nog, men inte 8000:- dyrare än om man har el.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.