Hej! Är smått förtvivlad över vad jag skall välja att ha som uppvärmning!

Har nyss kommit över ett 60-tals hus med 200m2 boendeyta ,och 200m2 källare var av ca 100m2 jag ämnar att göra varm!

För tillfället fins en gammal Etna vedpanna med 1500l acktank.
Den pannan är totalt slut och bokstavligen äter ved, så den kommer att kastas ut!

Först hade jag planer att installera en ny modern vedpanna på samma ställe, men p.g.a att de utrymmen är attraktiva för andra ändamål så har jag börjat fundera att bygga helt nytt på utsidan!

Att bygga ny panncentral med fliseldning blir mer lockande!

Har en stor tomt med ganska stor hall som kan användas som flislager.
Äger också egen skog + traktor och maskiner.

Är mycket fundersam kring investeringskostnader och vad som lönar sig bäst.
och hur en finurlig fliscentral kunde byggas!
Skulle gärna ta emot råd och tips samt era egna erfarenheter!

Bergsvärme intresserar inte, delvis p.g.a det finns endast element i huset, och planerar inte direkt att installera golvärme heller...
 
Värmer du 300m2 med ett element + ev värme från murstocken?
 
Japp, med vattenburna element.
 
Abrovink frågade ifall du hade ett enda element. :)

H*n läste,
Bergsvärme intresserar inte, delvis p.g.a det finns endast element i huset, och planerar inte direkt att installera golvärme heller...

, och tolkade det som "det finns endast ett element", då det heter element både i singular och plural.


Bergvärme kan väl användas även med element, dock kan fler eller större krävas på grund av den lägre framledningstemeraturen från bergvärme.

Angående det du frågade om, biobränslen för uppvärming, kan jag inte säga något om dock. Däremot är jag själv intresserad av att få veta lite mer om möjligt.

Hoppas du kommer fram till ett bra val.
 
Hepphepp skrev:
men p.g.a att de utrymmen är attraktiva för andra ändamål så har jag börjat fundera att bygga helt nytt på utsidan!

Att bygga ny panncentral med fliseldning blir mer lockande!
Tror det blir rätt dyrt och jobbigt med ombyggnad. Kan du inte bygga nya förvaringsutrymmen på utsidan i stället? Eller behöver du verkligen dessa utrymmen? 200kvm plus lika mycket källare låter ju rätt generöst.

Jag tror en ny panna på samma ställe blir den bästa kompromissen. Du säger att du har skog, går det att få in en panna som klararar halvemetersved samt kanske öka med 1500 liter acktank till?

Detta förutsätter ju då att skorstenen är ok och klarar eldning.

Sedan tror jag en tätning av fönster/dörrar, ny vindskyddspapp samt en försiktig ökning av isoleringen på vinden (inte så mycket att du får kondensproblem) är lätta årgärder som ger mycket. Såvida det inte redan är gjort, alltså.

/Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.