Jag söker ett uppfartslarm av god kvalitet och följande egenskaper.

1. Det ska vara en kraftig LED strålkastare som tänds när fordon/människor närmar sig.
2. Samtidigt ska ett kompressorhorn aktiveras.
3. Jag vill kunna inaktivera kompressorhornet med min smartphone. Så att jag kan stänga av det när jag själv ska passera.
4. Det är inte ett krav men skulle vara okej om ett ljud spelades upp inomhus också.

Jag kan inte hitta någon komplett lösningen som ger mig det jag söker. Är väldigt tacksam för tips/input? !

Det jag har börjat titta på nu, är att köra en helt vanlig Led med rörelsevakt. Och utöver det en Gårdsvakt Protect 800. Protect 800 kommer då styra kompressorhornet.
Detaljen med smartphone styrning av hornet har jag inte tittat på ännu. Kan även vara så att Protect 800 inte orkar driva ett kompressorhorn, så att en extern spänningskälla behövs.
Tankar kring den hör egna lösningen?
 
  • Gilla
KTomas
  • Laddar…
Steinels rörelsedetektorer har jag god erfarenhet av. Koppla till önskad typ av strålkastare.
Parallellt med den häng på en lämplig siren, eller ett 230 V relä som sedan får via sina kontakter styra en 12 V siren/horn.
Kanske idé att ha ett tidrelä som stänger av sirenen efter önskad tid.

Det finns många enheter som går att styra via mobilen idag, Shelley är ett fabrikat som har prylar som styrs via Wifi och kan manövreras via mobil/app.
 
E etompau skrev:
Steinels rörelsedetektorer har jag god erfarenhet av. Koppla till önskad typ av strålkastare.
Parallellt med den häng på en lämplig siren, eller ett 230 V relä som sedan får via sina kontakter styra en 12 V siren/horn.
Kanske idé att ha ett tidrelä som stänger av sirenen efter önskad tid.

Det finns många enheter som går att styra via mobilen idag, Shelley är ett fabrikat som har prylar som styrs via Wifi och kan manövreras via mobil/app.
Jag har själv en enda erfarenhet av Steinel och den är mkt god. I övrigt så är det intressant det du säger.
Om jag kör på din idé. Då kommer rörelsedetektorn matas med 230V, när detektorn sedan aktiveras så ger den 230V till strålkastaren. Men finns det sedan relän som kan ligga parallellt med strålkastaren och matas med 230V, och ge 12v ut? Vart hittar jag ett sånt relä? En tidsreglering av kompressorhornet är ett måste, den får låta i max 5sec och strålkastaren ska lysa lite längre. Vart hittar jag lämpligt tidsrelä?
Sen har vi på/av styrningen av kompressorhornet, via smartphone. Finns inget WiFi tillgängligt där den här utrustningen ska stå, så det måste bli en trådlös koppling direkt mot min telefon..jag forskar vidare..
 
Världen är full av reläer av alla de slag.
Här är ett urval av tidreläer, något borde passa till ditt larm.
https://www.elbutik.se/category.html/tidrela

Reläets kontakter kopplas till lämplig 12 V-källa och vidare till ditt horn.
Häng på en Plejd CTR01så kan du via Bluetooth/mobil styra till/från-koppling av hornet.

Det här kräver lite know-how om hur man kopplar elgrejor på ett bra och säkert sätt.
 
Intressant fundering men måste det kopplas till mobilen för tillfällig deaktivering om ändå inte wifi tekning finns där kunde tänka mig någon fjärrkontroll på 433Mzh bandet som de flesta trådlösa lampor/uttag använder. eller e de krav att det skall vara så att många skall kunna deaktivera? annars så borde du få de automatiskt med annat system så att din bil kan köra förbi utan att du behöver manuellt deaktivera
 
E etompau skrev:
Världen är full av reläer av alla de slag.
Här är ett urval av tidreläer, något borde passa till ditt larm.
[länk]

Reläets kontakter kopplas till lämplig 12 V-källa och vidare till ditt horn.
Häng på en Plejd CTR01så kan du via Bluetooth/mobil styra till/från-koppling av hornet.

Det här kräver lite know-how om hur man kopplar elgrejor på ett bra och säkert sätt.
Ja världen är full av relän, det gör det svårt att hitta i djungeln.. Frågan är vad prislappen blir på detta bygge och hur bra det blir i slutänden, jämfört med att utgå från En Gårdsvakt Protect 800.. Viktigast för mig är funktion och kvalitet i slutänden. Dom komponenter du talar om, kan inte sitta på en stolpe utomhus, dom lär åtminstone kapslas in på lämpligt sätt, eller sitta inomhus..
 
J Jonas_81 skrev:
Intressant fundering men måste det kopplas till mobilen för tillfällig deaktivering om ändå inte wifi tekning finns där kunde tänka mig någon fjärrkontroll på 433Mzh bandet som de flesta trådlösa lampor/uttag använder. eller e de krav att det skall vara så att många skall kunna deaktivera? annars så borde du få de automatiskt med annat system så att din bil kan köra förbi utan att du behöver manuellt deaktivera
Det går ju att köra en WiFi Hotspot på mobilen.. Det viktiga är, oavsett lösning, att det fungerar säkert, snabbt, smidigt och helt perfekt. Det är inte många som behöver kunna deaktivera. Men mobilen har man alltid med så vore nog smidigast om det gick att köra via den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.