Hej,

Vårt hus håller på och färdigställas (ett Smålandsvillan) och nu funderar jag på vilken typ av TV-leverantör jag skall välja.

Hade i tidigt skede bestämt mig för att ta allt (TV, IP-telefoni, bredband) via bredbandet t.ex. TELIA. Men efter många turer visade det sig att alla plintar etc. i området var fulla och en framdragning till fastigheten landade på flera hundra tusen. Vilket medför att allt i huset blir mobilt.

Det som jag nu då lurar på är vilke TV-leverantör man skall välja, typ Boxer eller Canal Digital (parabol).
Vilket jag än väljer så måste ju en antenn eller parabol installeras/monteras.

Men är det nåt jag missat, en annan lösning eller är det ena bättre än det andra?
Jag funderar starkt på Canal Digital.

Åsikter, funderingar??!!

//Peter
 
Jag kör parabol, har träffat på för många Boxer-boxar som inte visar bra bild pga dålig mottagning.
Har både Canal Digital och Viasat, tittar alltmer på Viasat On Demand som är kanon även om det kunde vara fler program med där.
Annars har Canal Digital fler kanaler att välja mellan men bägge fungerar utan problem.
 
Boxer är bara skräp! Bytte till Canal Digital via parabol i samband med att vi flyttade till nya huset i höstas och är helnöjd.
 
ricebridge skrev:
Boxer är bara skräp! Bytte till Canal Digital via parabol i samband med att vi flyttade till nya huset i höstas och är helnöjd.
Smutskasta inte företag när dom inte kan försvara sig.
Varför är Boxer skräp?
Jag bor mitt ute i skogen och har en gammal tv-antenn från 60-talet.
Jag har perfekt bild från Boxer.
 
ricebridge skrev:
Boxer är bara skräp!
En helt subjektiv uppfattning...

Jag kör boxer (midipaketet) o är hyfsat nöjd. Bra pris o lagom utbud (för mig!). Tyvärr är det bara SVT som har riktigt bra bild, reklamkanalerna blir ibland pixliga - framför allt när det är mycket rörelse i hela bilden. Har kanonmottagning så beror inte på mottagningen utan troligen på hur mycket de komprimerar bilden.

Lurar dock på att byta till Canal digital då jag fått uppfattningen att det är något bättre bild på reklamkanalerna. Bandbredden (eller nåt) är större hos Canal Digital än hos Boxer för reklamkanalerna. Den infon finns nångonstans på forumet. Det blir ju tyvärr högre månadskostnad i samband med det.

Skiljer ju som sagt lite i pris och utbud. Vilka kanaler vill du ha? Hur mycket är du beredd att betala? Vilka bildkrav har du?

Lycka till med valet! :)
 
P
Har Boxer och det funkar för det mesta utmärkt med det verkar så att boxen (Samsung) inte alltid klarar av att decoda signalen för varför skulle signalen försvinna i 5sekunder?
Man kan också märka av boxens dåliga kapacitet när man bläddrar i programlistan och den hackar.
Bilden är super. Visst rörelse i sidled kan hacka och här är just komprimeringsgraden kanske lite väl hård men igen så kan det vara boxens dåliga kapacitet. Samma sak med "pixigihet".
Så vi borde klaga på boxtillverkarna. Vore intressant att någon gör en jämförelse mellan olika boxar på samma (normala) antenn.
 
har haft canal digital, fungerade väl iofs OK. Men jag blev trött på deras ständiga prishöjningar och bytte till Boxer. Iofs så har alla operatörerna oskicket att ta en hög "hyra" för sitt kort, men Canal Digital leder prisligan när det gäller detta oskick (min åsikt).

Kortet man får betala hyra för kostar om man köper det från tillverkaren typ 20 kr, sedan hyr de ut dte för typ 900 kr per år (har inte detlajkoll på korrekt belopp just nu).

OK att de tar betalt för programpaketen, men den här så kallade hyran rider på kundernas okunnighet.
 
Håller med om smygkostnaderna, aldrig roligt när totalpriset inte framgår eller redovisas öpppet. Tycker dock att satellit ger mest för pengarna och dessutom kan man välja mellan två leverantörer. Det finns så många varianter av kanalpaket + tillägg så alla bör kunna få ihop till ett prisvärt utbud.

Satelliterna har också flest HD-kanaler och det lär nog dröja innan Boxer kommer dit?

Så jag röstar för satellit utan att ta ställning direkt till vilket av dem (gammalt groll från den tiden när TV3 körde hockey-VM med många, långa utdragna reklamavbrott behöver väl inte tas upp här? :D

Kjell G
 
Visst är det på många sätt ett oskick att redovisa abonnemangsavgifter utan kortavgiften, och kortavgifternas storlek står knappast i någon proportion till företagens kostnader, snarare är de ett sätt att hålla nere den annonserade månadskostnaden. Men inköpspriset för korten helt ointressant då det inte är vad avgiften är avsedd att täcka. Telia har inga kort alls utan har valt namnet krypteringsavgift vilket bättre speglar vad det handlar om.

Bildstörningar p g a dålig mottagning beror (oavsett om man tar emot marksänt eller satellit) i allmänhet på att den egna utrustningen inte är lämpad för uppgiften så där beror det mer på vilken antenn/installatör man valt än vilken operatör man valt.

Avgifterna för Canal Digital är väl högst av de tre stora bland villaägare, men räknar man per kanal så är det inte lika illa och de tar inte (till skillnad mot Boxer) extra för HD-kanaler. Själv har jag kört boxer i några år och det som hänger på dem har fungerat smärtfritt, har behövt anlita kundtjänst ett par gånger och fått snabb och bra hjälp.

Oavsett om man väljer Boxer eller inte så kan det vara bra med en vanlig antenn då man får ett litet fritt utbud som kan räcka på extra-TV i kök eller sovrum, samt att man mha Combo-box från Canal Digital kan få in en del som inte finns i deras utbud (TV6 samt vissa regionalsändningar om jag minns rätt). Finns iofs även "fria" kanaler via Canal Digital, men det är dels lite bökigare rent tekniskt och utbudet är smalare.
 
Förvisso har smarkorten som används blivit rejält mycket mer avancerade och därmed dyrare men över 150:- kostar de inte så kort/krypteringsavgiften är en vinstgris så det heter duga om det :)
 
Satelit kräver att det är coax draget till de ställen man vill ha tv+box, Boxer kan man köra via hemmanätverket, dvs använda datakablar för tv-signal. I ditt fall hade jag tagit parabol, du får HD och betydligt mer flexibilitet, boxer är rätt hårt paketerat.
 
C
Vi har boxer, och vi har inga problem. Vi har en signalstyrka enligt TV:n på ca 50-60 procent (30 år gammal gitterantenn på ett svajigt gammalt rör), och det enda som vill pixla sig och hacka till ibland är kanalerna på Mux 5 som ju sänds som MPEG-4. Är det riktigt blåsigt kan det krångla med övriga kanaler, men då är signalstyrkan nere på 20-30 procent och bitfelsnivå (vad innebär egentligen detta?) typ halvvägs upp på skalan (tror skalan gick till 10?). Vi har inbyggd box i en Samsung-TV.

Canal digital är väl dock dom som har fått rykte om sig att ha bäst kvalitet på sina utsändningar, särskilt HD-materialet, men så är det lite dyrare också. Viasat har lite sämre kvalitet och lite sämre utbud, men erbjuder on-demand, är billigare, och kan i värsta fall tas emot med ett kastrullock lutat mot en gran. :p
 
Tack för alla inlägg/svar!!

Om man kikar på prisläget rent generellt så specificerar både Canal Digital, Viasat och Boxer sina kortpriser i totalkostnaden. Och alla ger en totalkostnad för hela bindningstiden inklusive alla kostnader. Så det känns som att de redovisar även korthyra, etc. etc.

Har ju apparater hemma som gärna vill ha HD-sändningar. I huset finns färdigdraget både data, TV och tele via inbyggd mediacentral i tvättstugan till alla rum utom toa :) Så där finns även coax draget.
Sen är det ju en bra ide att sätta upp en vanlig antenn som "alfista" skriver om man vill ha lite enkel frukost TV i köket iof.

Canal Digital = 7600:- för 27 månader, Familjepaketet, 53 kanaler, 14 HD-kanaler inkl istallation, HD-box etc.

Viasat = ca 6800:- för 27 månader (i stort sett samma antal kanaler, dock mer udda kanalutbud etc.)

Spontant så känns Canal Digital bäst, lite dyrare men kvalitetsmässigt troligtvis bäst.
Har historiskt sett dåliga erfarenheter av Boxer, men tänkte att det kanske har blivit bättre sen jag hade de senast.
 
mats_o skrev:
Förvisso har smarkorten som används blivit rejält mycket mer avancerade och därmed dyrare men över 150:- kostar de inte så kort/krypteringsavgiften är en vinstgris så det heter duga om det :)
Vinstgris måhända, osnyggt är det i alla fall, men fortfarande är kostnaden för själva kortet inte intressant, det är inte främst det avgiften är tänkt att täcka.
 
@ Cheetah: Bitfelsnivå är antalet bitar i dataströmmen som är felaktiga och boxen måste "laga". Hög bitfelsnivå gör att boxen får jobba hårdare med felkorrigering vilket gör att boxen kan "hänga sig". Bryter man då strömmen så töms felkorrigeringsminnet och börjar om från noll. För hög nivå gör att bilden pixlar.

Som andra har påpekat, parabol ger bättre bild samt större utbud, CD klart överlägset just nu gällande HD. Antenn perfekt för köks-tv och dylikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.