Sitter och funderar över vår trapplösning. Jag känner att just trappen är en nädvändigt ont, som jag inte är villig att lägga ner alltför mycket pengar på.

Hittade en produkt/tillverkare som jag undrar över om någon har några erfarenheter från?

Den heter Arké (http://www.arke.ws/?l=sve).
 
Allt beror väl på vad du/ni ska ha på det övre planet. Är det bara ett litet loft så OK, ska ni ha sovrum (framförallt om ni ska ha flera) så är det väl kanske inte så lämpligt. Det ser inte ut att vara en trappa som är lätt att gå i. Jag tänker att det kan hända att någon skadar foten någon gång och då ser det ut att vara en helt hopplös trappa att gå i.
 
Det är ett 1 1/2 planshus och det kommer att vara två sovrum på övervåningen.
Jag var nog lite otydlig vilken modell jag kollade på..
Den jag funderar på är den som heter Kompact.
 
Är det ett nytt hus du bygger? Det finns vissa förordningar när det gäller trappor. Bland annat ska de vara minst 900 breda (gäller nyproduktion villa). Detta bland annat för att man ska kunna komma ner med en bår om det vill sig illa.

Som så mycket annat är kostnadsaspekten viktig. Ta gärna in några offerter på standardtrappor (om du har plats för en sådan). Jag misstänker att det inte kommer att skilja så mycket i pris. Du får dessutom en "riktig" trappa.
 
Japp, det är en nybyggnation! Du har rätt i att jag bör ta in lite priser på "riktiga" trappor.

Jag var dessutom till en byggmarknad för att titta på trappen och jag måste säga att jag blev väldigt besviken.
Den kändes väldigt "plastig".. Alla fästen för räcket är ju i plast, vilket jag inte trodde..
 
Här
Vi fick fick vår trappa tillverkad, anpassad till vårt gamla hus.
Riktigt hantverk, inte dyrt heller tycker jag. Som en "standardtrappa" tror jag.
Annars tittade vi oxå på trappor "på marknaden", men blev ganska besvikna på allt "standard". Ville man ha något extra eller trappan speciellt anpassad till sitt gamla hus, uppstod genast problem.
Nu fick vi exakt som vi ville och med ett totalansvar från tillverkaren med både måttagning på plats, leverans och montering.
Se oxå
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=40146
 
Vi hade en snickare att bygga trappan och är mycket nöjda. Den kostade inte heller mera än en "fabriksgjord"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.