Ska montera en 65” TV (20 kg) på gipsvägg (enkelgips). Räknar med att träffa åtminstone en träregel, men är det inte möjligt att skruva i fler tänkte jag 2 st molly M5 på varje sida. Vilken träskruv hade ni rekommenderat i ett scenario där jag endast kan skruva i 1 st regel?
 
Hur ser väggfästet ut gällande infästningspunkter?

Kommer TVn att hänga precis invid väggen hela tiden eller kommer TVn att vridas ut så att den hänger en bit ut från väggen?

Vilken dimension är det på träreglarna?
 
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
EddieHansson
Köp en en bit plywood och fäst den i väggen med gipsankare. Därefter sätter du väggfästet till TVn i skivan.
 
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
TVn kommer alltså att hänga ganska nära väggen samt parallellt med väggen.
Då kommer det mesta av kraften gå nedåt.
 
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
TVn kommer alltså att hänga ganska nära väggen samt parallellt med väggen.
Då kommer det mesta av kraften gå nedåt.
OK. Då borde ett par franska träskruvar i kombo med molly på kanterna att räcka till?
 
offlarjon offlarjon skrev:
OK. Då borde ett par franska träskruvar i kombo med molly på kanterna att räcka till?
Fransk träskruv låter som överkurs.
Molly låter bra.
 
  • Gilla
offlarjon och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Fransk träskruv låter som överkurs.
Molly låter bra.
Vad hade du valt istället?
 
offlarjon offlarjon skrev:
Vad hade du valt istället?
Träskruv med platt skalle, 5x60mm där två sitter i regeln ihop med 2st Molly bör räcka gott och väl.
 
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
O
offlarjon offlarjon skrev:
Ska montera en 65” TV (20 kg) på gipsvägg (enkelgips). Räknar med att träffa åtminstone en träregel, men är det inte möjligt att skruva i fler tänkte jag 2 st molly M5 på varje sida. Vilken träskruv hade ni rekommenderat i ett scenario där jag endast kan skruva i 1 st regel?
En hand håller en skruv mot en suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har hängt upp två tv-apparater hemma med ungefär samma väggfäste (70 och 58 tum). Någon annan kan säkert säga vad den här skruven heter men den är 58x4 mm. Har fungerat jättebra att sätta två sådanahär (en uppe en nere) i mitten av regeln och sen sätta vanliga gipsskruv med plugg i ändarna på tv-fästet.

Köpte den på lösvikt på Bauhaus.
 
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
O
Demmpa Demmpa skrev:
Det ska inte vara försänkt huvud utan huvudet ska vara plant på undersidan,
tex följande skruv,
[länk]
[bild]
Demmpa Demmpa skrev:
Det ska inte vara försänkt huvud utan huvudet ska vara plant på undersidan,
tex följande skruv,
[länk]
[bild]
Det finns en fördel med försänkt skalle när man drar i ett tv-fäste och det är att skruven centrerar sig i hålet och nyper åt både uppe och nere.
 
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
Tack för alla bra svar, nu har jag örnkoll på hur väggfästet ska fästas in på ett säkert sätt :)
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.