Vi ska renovera i badrummet och tänkte att det är lika bra att även byta ut toastol och handfat. Vi såg att Coop nu rear ut en toastol för 795 kr. Vet nån om vad man ska tänka på när man väljer toastol (ej vägghängd) Funkar billig lika bra som dyrare, vad är det för skillnad egentligen?
 
Provsitt den först, gärna med byxorna nere :)
 
mariahj skrev:
Funkar billig lika bra som dyrare, vad är det för skillnad egentligen?
Det kanske kan vara svårare att få tag i reservdelar till okända märken?
 
Välj ett känt märke så du kan få tag i delar om något skulle hända, köpa billigt kan bli dyrt. Utseendet kanske styr en del? Är den lätt att hålla ren, det finns många konstiga veck på en del stolar. Vill du ha mjukstängande lock? Ska den harmoniera med handfatet? Det finns en del frågor du kan ställa dig innan du bestämmer dig.
 
Värt att veta är att det porslin som säljs billigt på stormarknaderna för en billig peng är sekundaporslin som enligt tillverkaren inte ska säljas i Sverige. Gustavsberg exporterar sitt sekunda porslin till Spanien, varifrån det köps tillbaka till Sverige av byggmax, Bauhaus, K-rauta o.s.v. Ifös porslin har varit på utflykt till Finland av samma skäl. Vet inte hur det är med IDO, men deras grejer är ju inge bra i allafall.

Vad gäller andra billiga märken med namn man inte känner igen, kolla att de är lika bra som en svensk. Ofta har man snålat in och inte glaserat porslinet i hela avloppskröken, eller på ryggen.

Fundera över att ta en skruvfri modell. Är ju inge skoj att skruva hål i golvet det första man gör. Fästning mot golvet med silikon räcker. Så fästs alla muggar i Norge.
 
Bor du i äldre hus med gamla avloppsrör tycker jag du ska undvika snålspolade toaletter.
Gamla rör behöver lite tryck i spolandet :)
 
Min erfarenhet säger att de billigare toalettstolarna i många fall fungerar lika bra som de dyrare märkesstolarna. Visst är det så att det ofta är lite klenare/enklare konstruerade inne i behållaren, men det är ändå förhållandevis sällan de går sönder. Dessutom är det ju så att kostnaden för en röris och en reservdel ofta är dyrare än en ny lågprisstol..
 
warwick skrev:
Bor du i äldre hus med gamla avloppsrör tycker jag du ska undvika snålspolade toaletter.
Gamla rör behöver lite tryck i spolandet :)
Instämmer, oavsett husets ålder. Bättre att spola en gång med rejält med vatten, än att behöva stå och vänta för att spola två gånger..
 
jnsl skrev:
Värt att veta är att det porslin som säljs billigt på stormarknaderna för en billig peng är sekundaporslin som enligt tillverkaren inte ska säljas i Sverige. Gustavsberg exporterar sitt sekunda porslin till Spanien, varifrån det köps tillbaka till Sverige av byggmax, Bauhaus, K-rauta o.s.v. Ifös porslin har varit på utflykt till Finland av samma skäl. Vet inte hur det är med IDO, men deras grejer är ju inge bra i allafall...
Hej, och välkommen till forumet..

Vad har du har fakta till dessa påståenden?

Exempelvis ByggMax säljer ju överhuvudtaget inga sanitetsprylar.
K-rauta, som ju för hela sortimentet från flera av de utpekade leverantörerna, har jag mycket svårt att tro köper parallellimporterat sekundaporslin.
 
Jag hyr ett hus, så när det blev aktuellt att byta toalett så blev det billigast möjliga från rusta 695:- Skulle aldrig sätta in en sån toalett i mitt eget hus. Passformen på bitarna är usel. Toaletten läckte från alla möjliga ställen. Fick foga ihop den, vilket får som följd att det inte går att montera ner för ev service.
 
Jag bodde i ett nybyggt hyreshus där porslinet köpts i bulk (känns det som:)) från Turkiet eller Bulgarien eller vad det var, minns inte riktigt vilket. Förmodligen billigt som tusan. Bodde i huset i 3 år och utan onormal klantighet gick både handfat och toalettstol sönder och fick bytas ut under den tiden.
Inte extremt dyrt att ersätta men inte så roligt att behöva betala för att allmännyttan snålat på badrumsporslinet.
Toprak...inte välkommet i mitt hus:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.