Hej,

Jag har precis konverterat ett hus från direktverkande el till vattenburet system och bergvärme. Värmepumpen är en Nibe Fighter 1245-10 med Nibes shuntgrupp ECS 40 för golvvärme. Ca 50% av ytan har radiatorer och 50% har golvvärme. Total yta på ca 190 kvm.

Golvvärmen som är lagd är Thermotech's ROT 12-system. Totalt har jag 14 golvvärmeslingor lagda i 6st rum och anslutna till två fördelare (en på varje plan).

Radiatorer är 6 till antal och sitter i 5 rum.

Värmepumpsinstallatören tyckte inte att jag behövde termostater i systemet utan att det var bättre att förlita sig på värmepumpens styrning tillsammans med dess utomhus och 1 st inomhus tempgivare (sitter i ett allrum med golvvärme). Efter att ha kört detta i någon månad med värmebehov i huset tycker jag att det blir på tok för trubbigt och jäkligt knöligt att hålla på och småjustera flöden hela tiden för att få det ungefär lika varmt i hela huset.

Till saken är att jag har en drös ungar som leker med avstängningsventilerna och en fru som stänger av avstängningsventiler på radiatorerna när hon tycker att det är för varmt vilket resulterar i att det blir svinkallt ett halvt dygn senare...

Jag skulle vilja ha ett system för temperaturreglering som fungerar lika bra på radiatorer som golvvärme, där man inte kan göra några justeringar på själva ventilerna på radiatorerna utan där allt styrs centralt via manöverpanel/mobil enhet.

Danfoss living connect är det något att ha i detta fall?

Jag kan tillägga att det är försent med trådburna system. Samt att vi har KNX i huset... Kanske bästa vägen?
 
Danfoss lc verkar fina så det är nog lösningen till raddarna men dessa innebär ju inte att systemet inte behöver strypas in korrekt! Till golvvärmen kan du ju sätta trådlösa termostater och ställdon på fördelaren om det inte räcker med justering av stryp och kurva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.