Håller på att bygga ett isolerat förråd som eventuellt kanske blir ett hönshus innan jag ens är klar :). Storlek 2,5x4m. Tänkte sadeltak med takpannor vi har ändå liggande så den passar in med övriga byggnader.

Vill helst behålla rymden i taket så vill ogärna ha klassisk takstol. Funderade på ryggåstak, och räknade på den hos Byggbeskrivningar men tyckte nockbalken blev lite väl mastig. (Limträ 56x225?)

Har jag räknat galet, eller verkar det riktigt?

A-takstol kanske hade varit något mellanting? Men vad hittar man ritning till det? Känns inte direkt lönt att köpa fem takstolar.

Bor i snözon 2,5.
 
L lobbin skrev:
Har jag räknat galet, eller verkar det riktigt?
Det låter riktigt, kanske aningens underdimensionerat, men det är baserat på min magkänsla.

Jag tycker att en riktig takstol fungerar fint. (Överramar och underram = triangel.) Det ger rymden samt praktiska balkar att använda till alla möjliga behov som kan tänkas uppstå.
 
Till en så liten byggnad vill jag föreslå ett vanligt snedtak/pulpettak, det är rätt många fler arbetstimmar att beräkna och slå ihop takstolar och tegeltaket med vindskivor och vattbrädor tar betydligt mer tid på ett sadeltak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.