Har köpt ett dödsbo och renoverar för fullt! Är novis på fläktar, men ska byta ut en befintlig takfläkt och vill att den nya ska kopplas till fläktkåpa över spisen. Vill att den ska gå att styra steglöst (0-10V?) och kunna ha ett grundflöde som vid behov (matlagning) ökas till önskat flöde. Vad ska jag titta efter när jag letar fläkt?

Är t.ex. denna fläkt aktuellt:

https://ventilation.se/sv/products/takflakt-tks-400-c-ec-svart
 
B Boijsen skrev:
Har köpt ett dödsbo och renoverar för fullt! Är novis på fläktar, men ska byta ut en befintlig takfläkt och vill att den nya ska kopplas till fläktkåpa över spisen. Vill att den ska gå att styra steglöst (0-10V?) och kunna ha ett grundflöde som vid behov (matlagning) ökas till önskat flöde. Vad ska jag titta efter när jag letar fläkt?

Är t.ex. denna fläkt aktuellt:

[länk]
Ser att du inte fått några svar, beror nog på att du inte lämnat tillräckligt med uppgifter.

Jag själv valde Vilpe Villafläkt, väldigt överdimensionerad för min lilla kåk men vill ha möjlighet till ett bra utsug.
 
  • Gilla
Boijsen och 1 till
  • Laddar…
Inte helt säker på vilka uppgifter som är viktiga men bifogar några bilder… vill ha en kåpa som ser ut typ som Fräjåskupan vinjett, dvs kanalen ska dras i mitt Ikea överskåp och sedan vidare i isoleringen i mitt sadeltak total ca 6-8m.
Blått är där jag tänker kåpan/skåpsfläkten (utan motor) och rött är dragningen upp till fläkten.

Tips på kåpor som är billigare än Frjäråskupan?
 
  • Renoveringsprojekt med sadeltak. Blå markering visar plats för fläkt utan motor och röd markering visar tänkt dragning av kanal upp till fläkt. Material och fönster synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Boijsen skrev:
Inte helt säker på vilka uppgifter som är viktiga men bifogar några bilder… vill ha en kåpa som ser ut typ som Fräjåskupan vinjett, dvs kanalen ska dras i mitt Ikea överskåp och sedan vidare i isoleringen i mitt sadeltak total ca 6-8m.
Blått är där jag tänker kåpan/skåpsfläkten (utan motor) och rött är dragningen upp till fläkten.

Tips på kåpor som är billigare än Frjäråskupan?
Ska du ha mekanisk frånluft i huset? så får du räkna ut vilken minsta effekt takfläkten bör ha i förhållande till boendeytan dessutom bör du också ha möjlighet till att kunna forcera fläkten vid matlagning/dusch om den sistnämnda ska vara på samma fläkt.
Bättre att överdimensionera än få en dålig luftkvalitet och luftombyte.

Kåpor är oförtjänt dyra tycker även jag 😄, tyvärr har jag inga förslag att komma med.
Jag behöl den gamla kåpan och tog bort den inbyggda fläkten i avvaktan på att hitta den rätta kupan som inte jag bestämmer om hemma 😅.
 
Redigerat:
  • Gilla
Boijsen
  • Laddar…
Den gamla kåpan är (som bilden kanske avslöjar) inget alternativ 😅. Franke är ett annat märke som kanske är aktuellt?

Planen är som du är inne på - big is better - heller överdimensionera och köra på lägre varvtal. Kommer ha separat frånluftsfläktar i båda badrummen och en i källaren så inte enbart denna takfläkt som ska förse huset.
 
  • Gilla
Boijsen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.