Vad ska man tänka på vid val av takmaterial??? Förutom det uppenbarliga estetiska...
 
Gäller det yttertak välj tegel inte betongpannor, kolla på hus som har betongpannor som är 20-30 år bleka utan rätt skiftningar som det var från början det blir ett helt annat hus när åren går men till det sämre plus att det växer på snabbare, lertegel blir finare med åren
 
C
Sen finns det ju andra material, typ plåt eller shingel i alla möjliga former och färger...
 
Personligen väljer jag plåt. Håller att gå på till skillnad mot aluminium, tål mekanisk påverkan mycket bättre än papp, är dramatiskt mycket lättare än tegel/betong-plattor och enkelt att lägga själv, jag har iofs bara lagt tegeltak själv en gång med det var svårt och vi hade riktiga :) snickare som gjorde ränndalarna. Håller med "Skumpen" om att tegel är snyggare men har man ett tak som inte syns spelar ju det inte nån roll.
 
Men om man säger så här, vad är för resp. nackdelar (hållbarhet, pris, enekelt/svårt att lägga osv) med:

- tegel
- betong
- plåt
- shingel
 
Hej för och nackdelar betongpannor har jag redan skrivet vad jag tycker, lakerad stålplåt på 0,5 mm det tycker jag ej är bra ändrar färg mycket, blir blekt och försvinner färgen blir det rost det kommer alltid rost i nederkanten först. Shingel känns inte bra med en baksida som ska klistras fast vad händer när klistret torkat efter 10 år vatten kryper in.Alla takprodukter utom lertegel har man tillsatt färg som bleker med tiden,Tegel är en bränd produkt som har färgen efter leran, taket är det första man se när man tittar på ett hus, att se en blekt svart cementklump när man tittar på ett tak tycker jag inte är vackert. Nackdelen med lertegelt är väl priset.
 
Minst underhåll är väl plåt.

Tegel kräver ju att man kollar efter trasiga pannor håller efter mossa osv.

Har betongpannor på min kåk som legat i säkert 20 år inga problem med blekt färg men en del pannor har ju gått hädan såklart.

Shingel skulle jag aldrig lägga på ett nytt tak även om tillverkaren påstår att det ska kunna hålla upp till 30 år.
 
C
Nu är du allt lite felinformerad. Takprodukter idag använder garanterat ljusäkta färger som håller i uppemot 100 år, så det är nog inget man behöver oroa sig för. Moderna plåttak varken bleks eller rostar. Jag tror inte att shingel skulle kunna tillverkas och säljas i den utsträckning det gör om inte det håller mer än 10 år.
 
Hejsan, jag tänkte kolla om någon vet vart man kan få tag på billig takplåt i värmlands trakten?

Tacksam för svar..
 
Vad är billigt? :)
Men har du ett ByggMax i närheten kan du kolla där, eller kolla in www.byggmax.se
Kolla även med lokala plåtfirmor, dom bör kunna matcha ByggMax, lite beroende på kvantitet, kvalitet och utförande.
 
Köp längdanpassad, byggmax har tunn plåt som inte tål att gå på om du inte tar TRP20 och jag personligen tycker det är snyggare med fantompannor eller liknande. Men nu har jag å andra sidan inte sett ditt hus heller så där vet du bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.