Jag har ett relativt nyrenoverat kök som jag vill styra belysningen i (via telefon för att sätta scheman och grupper), men är inte så insatt, så svårt att veta vad jag behöver.

Belysningen utgörs av: bänkbelysning 6 + 3 spottar, skåpbelysning vitrinskåp 3 ledlist, takbelysning 5 spottar, bordbelysning 1 lamputtag, pendellampa 1 lamputtag.

Allt dimbart, styrs med impulsknapp, bänk och takspottar är trappkopplade eller liknande och styrs från två brytare.

De två lamputtagen är lätta tror jag, bara en brytare per uttag så sitter väl en dimmerpuck som kan bytas till valfritt smart dito.

Ledspottarna och listerna är var jag behöver hjälp. Drivers sitter i fläktskåpet och är två malmberg 9953040 och en he4030 (se bild, och ja fulmärkt jord används som tänd/styrtråd, dålig klammring mm - lovar att det är gjort av behörig). 9953040 styrs med impuls om jag förstår rätt, osäker på he4030? Vad behöver jag för att styra dessa? Jag kan sätta puckar i separat kapsling.

Kikat på Shelly pga att det verkar vara smidigt och bra pris, men kan de styra med impuls? Eller är det bättre att byta drivers helt till något smart dito?

Tack
 
  • Malmbergs multifunktion dimbar LED-driver och kopplingsdosa med etiketterade kablar och klämmor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två elektriska drivdon märkta Malmbergs och HE monterade i ett vitrinskåp, med synliga kablar och klämmor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
du har tre drivdon med inbyggd dimmer och det går förstås att låta dom styras av en Shelly (emulering av tryckknappens funktion in på drivdonen), så då kan man styra armaturerna med Shelly-appen (av/på/öka/minska)

men det blir inte bra att bygga tidsscheman eller scenarios där man vill ha "slå på med 20% lyse klockan 06:17" – eftersom Shellyn inte vet aktuell status på drivdonet (av/på/dimnivå) och därmed inte vad som krävs för att ta sig till ett annat läge

så jag ser väl tre varianter framåt:

1) använd en Shelly-puck (momentant av/på) för att med appen kunna slå av/slå på/dimma belysningen

2) byt ut drivdonen och styr dimbara (på primärsidan/230V) drivdon med Shelly-dimmers för att med Shelly-appen också kunna styra schemaläggning och scenarier

3) använd Plejd med 0-10V utgång och styr de befintliga drivdonen (av/på/dimma/schemalägg...)


(snyggt med eltejp över gul/grönt... kanske behörig men inte någon jättelämplig elektriker)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar.

Så bita i det sura äpplet och välja det dyrare Plejd systemet (3) alltså, för alternativ (2) måste jag också byta drivdon , samt blir väl besvärligare med trappkopplingen?

Tja, han var trevlig och snabb elektrikern - inte mycket för att åka och köpa material. Men lite fullösningar. Ser ju även ut som att par led-kablar smiter ner i uttaget på bild 2 för vidare förd i något rör. Inte heller ok va?
 
jag ser inte något direkt problem med trappkoppling – det ska gå lika bra med att koppla in en Shelly-dimmer rakt av

det kan ju vara bra att undvika att blanda två system (för hanteringen, överblicken och husfridens skull) så prislappen blir väl då kostnaden för drivdon plus alla Shelly-puckar vs. alla Plejdpuckar

och inklusive framtida projekt då styrningen lär sprida sig vidare från köket in i andra rum... :)

ett gäng Shell Plug S är verkligen attraktiva för att styra allehanda fönster-/prydnadslampor med astrofunktion och små LED-lampor

---

LED-kablarna ner mot vägguttaget ser illavarslande ut, men just den biten man ser på fotot är inte fel
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Nexa är inget att ha? Jag har en z-wave controller från dem liggande i en låda och några externa brytare. Upplevde det som lite struligt har jag för mig men flera år sedan jag pysslade med dem
 
ser du fram emot att styra med en app i mobilen tror jag att Shelly och Plejd är överlägsna (levande)
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Hm, kan jag inte sätta mina existerande drivdon till konstant spänning förresten, och sen koppla in shelly RGBW2 efter dem (flytta styrledningen till den)?

Eller ligger spottarna seriekopplade?
 
den ena verkar vara inställd på 500mA och den andra på 550mA konstant ström, alltså seriekopplade spottar – så där passar inte RGBW2 in som jobbar med PWM-styrning vid konstant spänning
 
harka harka skrev:
den ena verkar vara inställd på 500mA och den andra på 550mA konstant ström, alltså seriekopplade spottar – så där passar inte RGBW2 in som jobbar med PWM-styrning vid konstant spänning
Typiskt, tack för bekräftelse.
 
Finns det verkligen inget z-wave eller zigbee alternativ till plejds CTR-01 (alltså styra 0-10V med antingen push eller trådlöst)?

Jag vill helst inte ha Plejd då det känns dumt att bygga in sig i ett system som verkar så låst och svårintegrerat med ex smarta lampor.
 
E etompau skrev:
Qubino har en Z-wave med 1-10 V-styrning.
Till den kan du även ansluta en vanlig väggbrytare.
Drivs av 12-24 V DC.

[länk]
Tack! Får försöka klura ut om den funkar med mina Malmbergsdrivdon...
 
H hapazard skrev:
Tack! Får försöka klura ut om den funkar med mina Malmbergsdrivdon...
... vilket inte var det enklaste.

Blir nog att byta drivdon och skaffa en coupler istället

Produktlista med Z-wave drivdon och coupler med priser och rabatter, totalt 1601 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


typ exakt samma pris med

Skärmdump av en online-varukorg med en Qubino inbyggnadsdimmer och extern spänningsmatning till Popp brandvarnare samt priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


om nu 6w räcker för att driva 3x dimmers, annars krävs större och dyrare spänningskälla.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.