Ska såga trall som sticker ut över poolkanten! Viktigt att det blir bra och att det inte flisar sig uppåt. Har en bosch gst 90!
Har bara kört med de 25 bladen som medföljde!
Tycker att bladet sågar snett väldigt lätt och att det blir lätt ful ovansida på det man sågar....

Vanligt brun impregnerat 28mm tjockt är de som gäller...
 
Det finns blad med tänder åt "fel" håll
Då blir ovansidan fin och undersidan ful.

Du kan också försöka tejpa där snittet kommer så blir det ännu bättre.
Kör utan pendling, eller iaf inte med full pendling och låt sågen jobba.
Blad med många tänder är också bra.
 
hantverkare1 skrev:
Det finns blad med tänder åt "fel" håll
Då blir ovansidan fin och undersidan ful.

Du kan också försöka tejpa där snittet kommer så blir det ännu bättre.
Kör utan pendling, eller iaf inte med full pendling och låt sågen jobba.
Blad med många tänder är också bra.
Ja sådana blad vill jag ha! Tips på några tillräckligt bra?

Okej ja pendlingen har ja upptäckt att den inte är bra om man vill såga rakt! Högsta hastighet kör jag jämt med i trä, rätt eller fel?
Något annat man ska tänka på för att såga rakt? Hjälper det med längre blad? Eller är det tjockare, smalare eller bredare blad som gäller?
 
Skall du såga rakt är sticksåg fel verktyg till uppgiften.
Bättre med cirkelsåg eller ännu bättre sänksåg med skena.
Går att hyra.
 
hantverkare1 skrev:
Det finns blad med tänder åt "fel" håll
Dessa kan ofta vara märkta som avsedda för exempelvis laminatgolv. De "biter" alltså när bladet rör sig från sågen.
 
verktygsgurun skrev:
Skall du såga rakt är sticksåg fel verktyg till uppgiften.
Bättre med cirkelsåg eller ännu bättre sänksåg med skena.
Går att hyra.
Helt klart ett bra råd om "rakt" är "rakt". "Rakt" skulle ju i detta fall kunna vara att följa en "krökt linje" och då funkar inte en sänksåg något vidare.
 
Clean cut heter bladen, ja köpte Bosch blad på classe i sjön, funkade bra
 
Då poolen är njurformad så går inte cirkel eller sänksåg... Bara runda former är det.. Isåfall en mini cirkelsåg.
 
Satte dit den där plastgrejjen som följde med som sitter i metallplattam runt bladet.. Gör det någon skillnad? Står att det minskar risken för flisor.... Verkar svårare att sikta bara
 
Precision For Hardwood (bosch) sågar rakt (dvs inte "skevt") och i stort sett flisfritt i 28mm ekskiva, jag har testat för några dagar sen, med just en gst90.
Rimligtvis borde då Precision For Wood göra samma i trallvirke.
Pendlingen ska vara avstängd med dessa blad (iaf Hardwood).

/Patrik
 
  • Gilla
JoakimJohansson
  • Laddar…
Jag har endast använt DeWalts blad med raka tänder, dvs lika om du håller sågen uppifrån eller upp och ner. Ganska smala blad och sågar väl inte allt för snabbt men tycker dom e kanon. Har kört laminat och träpanel med dom.
Tycker sågen blir lättstyrd med dom smala bladen.
 
Om kanten sticker ut över poolen och att man även kan tänkas att hänga på kanten hade jag fräst en liten rundning på översidan. Om du har en överhandsfräs eller kan låna en så skapar du med en sådan en fin avslutning, använd ett fräs med stödlager.
Själv har jag kostat på mig en liten kantfräs som får gå flitigt då mycket av det man gör behöver få en slutfinish i form av lite avrundning eller fasning.
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
AndersS skrev:
Om kanten sticker ut över poolen och att man även kan tänkas att hänga på kanten hade jag fräst en liten rundning på översidan. Om du har en överhandsfräs eller kan låna en så skapar du med en sådan en fin avslutning, använd ett fräs med stödlager.
Själv har jag kostat på mig en liten kantfräs som får gå flitigt då mycket av det man gör behöver få en slutfinish i form av lite avrundning eller fasning.
Tänkte precis skriva detta.
Helst ska avrundningen ha samma djup som trallen har på långsidorna.
 
Ska nog testa precision for hardwood eller Wood bladen då! O se vad som händer:)


Har en överhandsfräs! Finns det fräs som fräser både över och undre sidan av plankan med stödhjul menar ni? Vore snyggt om de va fräst lika mycket som trallen på långsidan för där har ja ju lagt trallen precis över kanten för att slippa såga långsidan med...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.