Hejsan, gör här mitt första inlägg på Byggahus!

Jag är på jakt efter en sticksåg i 1000-1500kr klassen. Kommer användas främst till lättare renoveringsarbeten såsom sågning i laminatgolv etc. Ser blåsfunktion och låg vibration som ett stort plus. Jag sågar nästan aldrig med sågen upp och ned så någon form av laser/sikte behöver inte vara en nackdel. Har kikat in en Bosch GST 90E för runt 1200kr som jag vart lite sugen på. Vad tror vi om denna maskin och har ni några andra (nya) i samma prisklass som hellre rekommenderas?

Gällande cirkelsåg vill jag ha en med klyvkniv och helst en som är anpassningsbar med en skena då jag mestadels sågar i skivor. (Kanske inte så ofta så att det lönar sig med sänksåg dock). Men jag klyver väldigt sällan. Vill helst ha en maskin som inte känns allt för plastig, vilket likaväl gäller för sticksågen. Har här kikat in antingen en Makita 5604R för runt 1000kr eller en Hitachi C6BU2 för 1500kr. Vad tror ni om dessa? Eller rekommenderas något annat i prisklassen?

Eller är det så att det inte lönar sig att ligga i denna prisklassen! Eller får man vad man betalar för? Går det lika bra med en såg för en femhundring om man inte snäppar upp till en såg för 2000?

Hoppas ni kan hjälpa mig i mitt svåra val. Har varit inne här och kikat många gånger men är första gången jag tar mig mod att skriva!
 
Mikael_L
Välkommen till forumet!

Bosch GST90 och Hitachi C6BU2 tycker jag är självklara val.

Men då är jag lite färgad över att ha föregångare till båda modellerna. Men jag sitter nöjd så. :)
 
c6bu2 är grym cirkel i sin prisklass, är du vänsterhänt som mig och vill ha en sticksåg i hantverkarmodell så är de milwaukee som gäller, riktigt drygt att inte fler har on/off på ovansidan
 
Har en Makita 5604R som jag haft i 7-8 år och som jag är väldigt nöjd med. Den används på hobbynivå, men den har använts mycket och duger gott till mig. Har inte använt Hitachi så jag kan inte uttala mig om skillnaden. Om du mest sågar i skivor kanske det är värt att ändå köpa en sänksåg. Köpte nyligen Bosch GKT 55 GCE och önskar att jag haft en sådan tidigare. Särskilt vid sågning av skivor. GST 90 blir säkert bra. Har en 135:a och är väldigt nöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.