R
Jag har kikat på Power Tools och Safex i val av stenspräckningsmetod, utöver alternativet med kilar. Någon som har tips på vilket alternativ som är bäst? Har läst på lite och Safex verkar vara lite bättre, men är det någon som testat en eller båda metoderna? Ge gärna lite tips... :)
 
Har köpt Biltemas bilmaskin och sedan extra betongborr 16 och 18 mm, både korta och långa. En viss tillvänjning, bröt ett borr och körde ett annat alldeles för varmt så det smälte men annars fungerade det super. Rita ett sträck där du ska klyva. Borra hål med 10-15 cm mellanrum. Först med ett kortare borr och sedan med ett längre. Borra eller bila sedan längs med sträcket och slutligen lite djupare på några ställen där du slår i kilar som sedan drivs ned med en slägga tills blocket spricker. Är blocken djupa så borra/bila även linje längs med sidorna. Har gjort detta på stenblock som grävaren en gång i tiden (1964) slängde ned dikt an husgrunden. Så nu när jag ska dränera om och isolera får jag spräcka de delar som går in mot huset när jag grävt ett dike runt om. Hörselskydd och skyddsglasögon är obligatoriskt vid detta arbete.
 
Är det omöjligt att spränga? Ärligt talat så är det en effektiv metod..
 
Har provat Simplex, mycket nöjd!! Sprängde ut ett rum i källaren på en dag ca en halvmeter berg. Finns olika stora laddningar, 30 var lagom inomhus! Efter bortforsling av all sprängsten hyrde jag den kraftigaste Hilti bilmaskinen jag hittade och knackade snart ner resterande "ryggar" och kanter in till mur där jag inte vågade spränga.
 
  • Gilla
Per_Eriksson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.