Hej,

Sitter just nu och planerar vårt nya kök i det huset vi bygger. Vi har ett stort matintresse men vill inte köra gas mest pga praktiska skäl. Har en hel del krav så som:
- bredd 90 cm
- 2 ugnar
- induktion

Har tittat en hel del på SMEG C92IPX8 men vill gärna hitta lite alternativ.
http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/spis/C92IPX8/smeg-classic-spis-c92ipx8-rostfritt-stal

Vilka andra märken säljer denna typ av spis?
Skall man köpa i Sverige eller Tyskland och i sådant fall av vilken återförsäljare?
Någon som kör med smeg induktion som kan kommentera kvalitén?

//nybyggaren
 
Titta på Ilve!
 
Har tittat på ilve och kvalitén känns riktigt hög men vet inte om den är värd 20-30000 mer än Smeg. Någon som har erfarenhet av Ilves induktionshällar?
 
Om jag får svära i kyrkan, så skulle jag vilja påstå att den ena induktionshällen är den andra lik i stort sett.

Det är inte spisen som gör maten njutbar, den är han/hon som håller i stekpannan :)
 
  • Gilla
Zemerlin
  • Laddar…
Försök få information om själva spolarnas storlek när du jämför induktionshällarna. Jag har irriterat mig på att alla induktionshällar/spisar jag använt (Siemens, Electrolux, Smeg) har för små element. Det är inget problem vid kokning, men vid stekning är det stor skillnad i temp i mitten och i periferin på pannan, med ojämn stekning som följd.
 
lillbossen83 skrev:
Har tittat på ilve och kvalitén känns riktigt hög men vet inte om den är värd 20-30000 mer än Smeg. Någon som har erfarenhet av Ilves induktionshällar?
Vi har spis från Ilve (dubbla ugnar och induktionshäll) och är nöjda! Vi valde mellan Smeg och Ilve och när jag surfade runt efter information om dessa två märken så hittade jag en del negativa kommentarer om just Smeg och vi valde därför Ilve. Om det är värt det högre priset?! Ingen aning faktiskt men vi är nöjda med vår spis!
 
Misse skrev:
Vi har spis från Ilve (dubbla ugnar och induktionshäll) och är nöjda! Vi valde mellan Smeg och Ilve och när jag surfade runt efter information om dessa två märken så hittade jag en del negativa kommentarer om just Smeg och vi valde därför Ilve. Om det är värt det högre priset?! Ingen aning faktiskt men vi är nöjda med vår spis!
Vilken Ilve spis har ni? Köpte du den i Sverige?
 
lillbossen83 skrev:
Vilken Ilve spis har ni? Köpte du den i Sverige?
Vi har Ilve Spis QDCI 90-WMP Grafit ("Quadra Classic") och Ilve Fläkt AG90 Grafit. Vi köpte dessa i Sverige.
 
Bertazzoni finns också.
 
Ska också köpa en ILVE 90cm, dubbla ugnar med induktion, i grafitgrå och mässingsvred, rostfri "backsplash" samt rostfri fläkt. Funderar på att köpa den från italien. Elon ville ha 71k för kalaset...
 
Ni som har/funderar på induktion från Ilve: tycker ni inte att kanten runt om hällen är lite väl hög? Vi hade ställt in oss på en spis från Ilve men när vi väl fick möjlighet att kolla på en i verkligheten blev vi lite besvikna på just häll+kant. Funderar därför nu på en Bertazzoni men ännu inte fått se en spis med induktion (alla verkar bara ha gashällarna i sina utställningar).
 
Farfalle skrev:
Ni som har/funderar på induktion från Ilve: tycker ni inte att kanten runt om hällen är lite väl hög? Vi hade ställt in oss på en spis från Ilve men när vi väl fick möjlighet att kolla på en i verkligheten blev vi lite besvikna på just häll+kant. Funderar därför nu på en Bertazzoni men ännu inte fått se en spis med induktion (alla verkar bara ha gashällarna i sina utställningar).
Njae, det är kanske inget jag stör mig på och då det någon gång har kokat över så är det faktiskt inte så dumt! Mest praktiskt ur rengöringssynpunkt är nog annars en planlimmad häll men skall man ha en spis så tycker jag kanten både är på gott och på ont. Skulle ni välja en Ilve så är ett tips dock att satsa på en 4 cm tjock bänkskiva som blir snyggare än en som är 3 cm enligt min mening.
 
Om det är krav på funktion, med stort F, kvalitet och livslängd. Och, om matlagningen är en viltig del av livet:

AGA

Falcon

Bara ett TIPS, och om det inte passar, läs i alla fall om produkten, så otroliga grejer

CrC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.