Hej,
Jag snickrar möbler på min fritid och skall nu uppgradera min maskinpark. Jag har klarat mig fram till nu med mina "hobby" maskiner (Dewalt744 bordssåg, Dewalt733S hyvel samt Rockler fräsbord/lift med Bosch fräs). Jag vill få bättre precision, tyngd samt prestanda. Jag har kikat på Hammer och Robland maskiner som verkar vara nästa steg, men om man inte vill ta detta "stora" steg vad finns det då för andra bra alternativ? Är det någon som har någon erfarenhet att dela? USA och UK verkar ha ett mellan segment (Jet, SawStop, Axminster, Laguna etc...) som inte finns här, eller? Någon som har erfarenhet av något av dessa märken (och konvertering av strömmen)?
-Fredrik
 
Aldrig funderat på beg "riktiga" snickerimaskiner?

Protte
 
Jag säger det samma som prototypen.

I Sverige har du ju tillgång till trefaselektricitet så det finns ingen egentlig orsak att lägga ut pengar på såna där maskiner som låtsas vara riktiga utan att vara det. För ungefär samma pengar får du begagnade riktiga maskiner och de har i allmänhet trefasmotorer.
När man får bättre grejor för samma pengar är det ju vansinne att köpa sämre grejor. Därför är det skralt med både efterfrågan och utbud på låtsasriktiga maskiner. Amerikanerna och engelsmännen har sällan tillgång till trefaselektricitet och då uppstår det en marknad för låtsasriktiga maskiner på enfas.

Sedan kommer ju frågan hurudana begagnade maskiner du skall satsa på. Där gäller regeln att maskinen som passar allas behov aldrig har tillverkats och aldrig kommer att tillverkas. Dessutom har alla människor en individuell balans mellan tid och pengar.

Jag har till exempel knappt om pengar samtidigt som jag har behov att kunna bearbeta stora arbetsstycken och köra mindre tillverkningsserier rationellt med gott resultat på minsta möjliga golvyta. I mitt fall är en Stenberg KEV 600 kombinationsmaskin från 1957 och en Naula stämborrmaskin från 40-talet och en E.V.Beronius bandsåg från 1910-talet och en Chemnitzer Werkzeugmachinenfabrik klyvsåg från 1885 de perfekta maskinerna för behovet......jag saknar en listhyvel ännu....

Någon annan har kanske mer pengar och mindre kapacitetskrav och är inte lika händig med maskinreparationer. Då talar vi sannolikt om begagnade Ejca eller Felder eller Moretens/Logosol/Mortens från 80-90-00-talen.

Mellan de två extremfallen finns ett oändligt antal mellanlägen.

Marknadsförare och reklammakare vill gärna inbilla folk att en viss maskin eller maskintyp är just det som alla måste ha när man snickrar på en viss nivå. Ibland lyckas de med sin propaganda. Internet är fullt av amerikaner som tror att en Delta Unisaw eller någon billighetskopia är den bästa bordscirkelsågen för alla ändamål...... eller att alla måste ha en 14 tums bandsåg oberoende av om man snickrar som hobby eller yrke och oberoende om man snickrar stort eller smått...... eller att rikthyvlar över 8 tums bredd är livsfarliga.
Helt enkelt för att de har blivit matade med schablonlösningar från tillverkarnas marknadsföringsavdelningar och inte vet av någonting annat.

Tänk noga igenom dina behov. Nu och om 10 år.... och kanske om 20 år också....... och så väljer du en maskintyp som passar behovet. Sedan tar du tid på dig att leta efter en dylik maskin i ett skick och prisläge som passar just din balans mellan tid och pengar. Sedan kanske dui blir tvungen att ordna hämtning eller själv hämta en maskin 300 km hemifrån..... men det lilla omaket är ett billigt pris för grejor som fyller dina behov i långa tider.

Lycka till!
 
  • Gilla
findus42 och 2 till
  • Laddar…
Frågan borde ställts i Fordon, Maskiner & Verktyg istället.

I övrigt håller jag med ovanstående talare. Det som ibland talar emot är att dessa lite större maskiner är just det, större. Och tar därför upp betydligt mer plats!
 
Tack för bra input.
"Prototype" - Absolut. Jag har kikat en hel del med inte känt att jag hittat rätt, och har då sneglat lite på amerikanarna istället, men tvekat mest på grund av storlek och min egen förmåga att "meka" om det blir problem...
"Heimlaga" - Tack för din input. Jag tror det som är min hake är att jag bara "hobby" snickrar och att det är ett stort steg att gå "all-in". Plats har jag för stora maskiner och 3-fas finns. Tiden är det lite värre med och när det väl finns möjlighet att snickra då vill jag att det bara skall funka utan problem...Kanske en utopi? Om jag rannsakar mig själv är mitt största problem att få precision då jag hyvlar. Här vill jag köpa en stor och tung maskin, kanske en begagnad Moretens eller Robland. Kapning och klyvning fixar Dewalten bra, dock är det en utmaning om arbetsstyckena är stora. Och andra sidan gör jag inge stora dörrar eller portar som kräver större don så jag kanske kan nöja mig med en lite mindre justersåg, kanske en Moretens eller basic Hammer? Jag skall fundera igenom det verkliga behovet. Jag har haft samma tankar som du nu nämner om de amerikanska och engelska maskinerna som dom går bort.

Tack för inputen

Mvh Fredrik
 
Som det låter så kan du ju börja med en begagnad men relativt ny rikt/planhyvel i det bästa hobbysegmentet. Ejca och Felder är två bra märken som du inte har nämnt. Ejca såldes ibland under namnet Luna. Personligen är jag aningen skeptiskt inställd till Robland.

Du får alltid räkna med litet småkrångel och småreparationer i början på en begagnad maskin men i ett 10-årsperspektiv med flitigt hobbysnickrande tror jag det tjänar in sig i form av stadigare och mer lättanvänd maskin och färre haverier än på en billigmaskin.


Sedan kan du ju ta bordscirkelsågen i nästa steg. Om det fortfarande känns bra att köpa begagnat gör du det en gång till. Annars inte.

Maskiner som alltid fungerar utan krångel finns..... men då får du räkna med att en rikt-planhyvel kan kosta bortåt 100000 kronor. Då talar vi om l'Invincible och Martin och liknande märken. För en hobbysnickare och för de flesta enmansföretagen är det alltså en ren utopi. Bortom det möjligas gränser.
 
Redigerat:
Jag har nu sett l'Invincible för 14 000SEK på findit här i Finland, den såg ut att vara i bra skick. Skulle gärna ägt den.
 
Det finns en extremt stor faktor som talar emot äldre gjutjärnsmaskiner och stora äldre professionella maskiner som första hobbymaskin. Det är skydden på maskinerna som oftast är obefintliga. Nu sticker jag ut hakan lite men det är av välmening. Många av hobbysnickarna är just amatörer med allt vad det innebär. Avsaknad av kunskap/utbildning på och hur man använder maskiner och hur vissa träslag beter sig när man bearbetar dom utan man lär sig av trail and error.
Då kan det vara till fördel med mindre och inte så starka maskiner där klingan stannar om det nyper vid klyvning tex.
Och det är en psykisk faktor också att stå vid en stor maskin käns mera skrämmande än att stå och jobba vid en liten. Vilket kanske låter som en fördel att man skulle vara mera försiktig men det är inte så.
 
Redigerat:
Hmmmm..... jag tror att det väldigt långt beror på ens övriga liv.
Jag började köra traktor och fälla mindre träd med bågasåg som 6-åring och fick egen yxa i 8-10årsåldern och då jag var 15 började jag gå till skogs med motorsågen. Farsgubben var och är extremt noga med arbetssäkerhet så jag fick ständiga påminnelser att titta efter och tänka efter och hitta på säkrare arbetsmetoder och efter nästan 30 år med maskiner har det satt sig på hjärnan och blivit en ingrodd rutin........fast i dagens urbaniserade värld finns det faktiskt pojkar som inte har vuxit upp på det viset...... tydligen.....

Min uppfattning är att småmaskiner är farliga för att man alltid står och balanserar arbetsstycket på ett eller annat vis. Riktigt gamla maskiner är farliga för att de saknar skydd. Därför föreslår jag maskiner i mellanklassen.

Rätt eller fel....men så tänker jag......
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.