Har i sommarstugan trekammarbrunn med infiltration. Infiltrationen är nu igensatt och behöver bytas ut. Har kontakt med en entreprenör son skall komma med lösningsförslag och pris. Känner däremot att jag har dålig koll och tänkte höra om ni kan komma med råd?
Handlar om Stockholms skärgård. Stenig väldränerande mark.

Detta är den info jag fått
Idag ligger infiltrationen ca 30 m från stranden, är tydligen för nära med dagens krav och kommer behöva flyttas längre upp. Vi kommer då behöva pumpa vattnet till nya infiltrationen (som även kommer ovanför utloppet ur hus).

Är en gammal (50+ år gammal ?) trekammarbrunn. Har blivit rekommenderad att byta den mot en modern med integrerad pump.

Eftersom vi har tillstånd till trekammarbrunn kan kommunen inte tvinga på oss minireningsverk e.dyl. Men de kan ställa nya krav som t.ex. Infiltrationens avstånd till havet.

Finns det några kloka råd därute? Har tittat på t.ex. Wavin Slamavskiljare (http://www.avloppscenter.se/slamavskiljare/1-hushall/wavin-slamavskiljare-2000l-pe-inkl-pump) men hittar ingen detaljerad info. Några råd om val av slamavskiljare eller tillverkare?

Mvh/Larsa
 
Hemmakatten
Tycker du ska prata lite mer med kommunen innan du börjar. Kommunen kan inte kräva just minireningsverk men de har garanterat krav på reningsgrad på avloppsanläggningen vilket kanske kan innebära att det endast är minireningsverk som klarar de kraven och du behöver kommunalt tillstånd.
 
Jo vi försöker få kontakt med kommunen, dom är väl på semester nu.

Försöker mest sätta mig in i ämnet så jag vet vad som gäller
 
Är du ålagd att byta ut infiltrationen?
Annars kanske det går att spola genom den och få fart på den.
Blir ju lite billigare då.
 
patrikke skrev:
Är du ålagd att byta ut infiltrationen?
Annars kanske det går att spola genom den och få fart på den.
Blir ju lite billigare då.
Har diskuterat det med både slamtömmaren och grävaren, och båda trodde det var en kortsiktig lösning. Jag vet inte hur gammal infiltrationen är, men jag kan inte minnas att det någonsin grävts där så +35år borde det vara...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.