Vi funderar på att slänga upp en klättervägg åt barnen, vad ska man välja för typ av skiva till det? Som både klarar av att stå ute i många år och står pall för belastningen som blir på "klättergreppen"?
 
Sjöplyfa
 
"Sjöplyfa" hittar man inget på när man söker, förmodar att det är marinplyfa du menar?

Verkar vara ett bra alternativ men ack så dyr, en 12mm-skiva vid snabb sökning låg på 1650:- och då skulle jag behöva ha 2 st.

Skulle man kunna klara sig på formplyfa istället?
 
John J skrev:
Om du vill att den skall hålla länge.

[länk]
Intressant alternativ, den borde inte ha några problem med "punktbelastningen" som blir vid klättring? Enda nackdelen i övrigt är väl priset även här, känner att priset allmänt har skenat iväg på den här lekställningen.. :S

Talade med nån på Beijer tidigare idag och han menar att formplyfa ska fungera bra till det här ändamålet, någon som har någon åsikt om det påståendet?
 
Jag har stora erfarenheter av att bygga klätter/boulderväggar och 12mm är för tunnt om du tänkt dig använda 10mm insatsmuttrar som är mer eller mindre standard för att fästa grepp med på klätterväggar idag. Den senaste vertikala väggen vi byggt limmade vi och skruvade två lager 11 mm plywood. På de väggar som är brantare och hänger över mer använder vi som regel 18 - 22 mm.

Ergoholds säljer grepp som fästes med vanlig träskruv ifall man inte tänker flytta eller vrida greppen speciellt ofta.

En utomhusvägg skulle jag byggt av en stomme i tryckimpregnerat virke och med dubbla lager formplyfa. Byggmax har vettiga priser...

mvh/ Magnus
 
magnuse74 skrev:
En utomhusvägg skulle jag byggt av en stomme i tryckimpregnerat virke och med dubbla lager formplyfa. Byggmax har vettiga priser...
Haha, hur man än gör så verkar det bli dyrt. Ja, det är ergoholds som vi har kollat på men du anser att det är dubbla lager som man måste ha till dem oxå? Det är som sagt en lekställning som jag skulle tippa på att de kanske använder tills de är i 10-årsåldern.

En må hända korkad fråga men det är ju viktigt att behandla sågade ytor på formplyfa, behöver man använda något skyddande till skruvhål och liknande, och isf vad?
 
Grimjaur skrev:
"Sjöplyfa" hittar man inget på när man söker, förmodar att det är marinplyfa du menar?
..............
Skulle man kunna klara sig på formplyfa istället?
Sorry det var formplyfa jag menade, marinplyfan är onödigt dyr för det här ändamålet - jag har lite svårt att skilja på dem
 
Grimjaur skrev:
Haha, hur man än gör så verkar det bli dyrt. Ja, det är ergoholds som vi har kollat på men du anser att det är dubbla lager som man måste ha till dem oxå?
Nej, inte om det är små barn och du inte ska ha inserts. Då bör det räcka med en enkel skiva.

/ Magnus
 
J
Grimjaur skrev:
Intressant alternativ, den borde inte ha några problem med "punktbelastningen" som blir vid klättring? Enda nackdelen i övrigt är väl priset även här, känner att priset allmänt har skenat iväg på den här lekställningen.. :S

Talade med nån på Beijer tidigare idag och han menar att formplyfa ska fungera bra till det här ändamålet, någon som har någon åsikt om det påståendet?
Den är urstark men är det bara till barn och skall användas några år så välj något billigt.
 
Ok, då blir det ett lager formplyfa till att börja med så har man ju möjligheten att slänga på ett lager till om man tycker att det behövs.

Fibercementskiva blir det inte den här gången men det var intressant information om det och kanske kan komma till användning vid senare byggnationer.

Tack för hjälpen...
 
Har du inget befintligt att skruva i?

Vi köpte barngrepp från Ergo holds och skruvade upp dem runt om på lekstugan.
Det blev väldigt uppskattat att klättra förbi fönsterna, upp på taket (och ner). Kan rekommenderas!
Bästa är att det funkat från 3 år och uppåt, de når lite olika långt.

/Stefan
 
kptzoom skrev:
Har du inget befintligt att skruva i?
Nej, vi håller på och bygger en lekställning från scratch, vi har två stycken "plattformer" som är på 1,5-2 meters höjd som ska sammanlänkas med en hängbro eller liknande, och klätterväggen ska då vara på sidan av ena "plattformen". I övrigt har vi inte så mycket annat lämpligt att fästa dem i heller.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.