Hej. Jag har, som så många andra, otroligt svårt att veta vilken såg jag ska satsa på.
Jag har nog läst alla trådar som avhandlar detta ämne här, men blir inte klokare.

Ska dra förutsättningarna.

Bygger mycket möbler; bänkar, sidobord och piedestaler i mestadels fanerad mdf. Dessa geras ihop 45 grader för ”dolda skarvar”. Inga stora möbler utan runt 30-40 cm djupa och som
mest 1,2 långa. Jobbar förhållandevis sällan med massivt trä.

Har i dagsläget en Dewalt 745 och en festool sänksåg och det lämnar en del att önska i form av precision och kapacitet.
I dewalten kan jag ju gera längsgående men på tvären får det bli sänksågen och där har man ju en felmarginal på flera sätt. Det absolut viktigaste är ju att snittet blir 45 grader och i vinkel.

Mina funderingar har gått mellan;
- Utrusta dewalten med incra-grejer
- leasa festools precisio 70
- köpa en daub-justersåg
- leta beggat
- Ta in offerter på Hammers basmodell

Jag blir dock inte klokare. Ena stunden känns det som att festools precisio 70 skulle funka perfekt med justerbordet till.
Sen läser man någon dålig recension om den och blir osäker.

Ena stunden är det en duab-maskin som känns helrätt, men sen hör man om den dåliga kvaliten.

Sen hittar man en ”riktig” justersåg på blocket till rimlig peng men då är det osäkert ifall 3-fasen räcker till i min verkstad.

Priset är ju också det en avgörande faktor.
Någon som kan peta mig i rätt riktning?

Vad är det bästa jag kan köpa för cirka 15kkr?
Utrymme är inget större bekymmer. 3-fas kan vara ett problem.

Tacksam för svar.

/Erik
 
Undvik Festoolen. Den har sina styrkor, men det finns mycket mer lämpat för de pengarna (begagnat då). Jag hade inte heller byggt vidare på dewalten utan istället satsat på en såg som byggts för att vara en såg för just finsnickeri. Jag hade tidigare en Ulmia liten bordssåg med justerbord, även wadkin gjorde små fina sågar. Sen kan det väl vara en bra ide att höra vad hammer ska ha för sin basmodell. Har dock för mig att de har vissa varianter m 1-fas motor, hade jag absolut undvikit.

3-fasen bör inte vara något problem om du inte samtidigt har mycket andra laster. En såg i den storleken vi pratar om har normalt motorer på 1,5-3kw eller så, vilket inte är i närheten av max för 3-fas m 16 ampere. (jag ber om ursäkt till elkunniga ang mitt språk, förmodligen är jag inte riktigt rätt med termerna, men jag vet att det går bra;)
 
E Easy.e skrev:
Mina funderingar har gått mellan;
- Utrusta dewalten med incra-grejer
- leasa festools precisio 70
- köpa en daub-justersåg
- leta beggat
- Ta in offerter på Hammers basmodell
Incragrejer kommer väl inte hjälpa dig med kapsnitten (som är de du har problem med)? En bra crosscut sled är stabilare plattform än ett incra geranhåll och du har samma problem med att en längre skiva vill tippa över kanten och du då tappar precision i 45 gradersvinkeln.

CS70an har jag ägt och tycker inte den har precision nog för det du är ute efter.

Duab justersåg..tja jag vet inte.

Jag hade letat begagnat, vill du få bra 45 graders snitt så behöver du i princip ett justerbord, kanske inte för att precisionen är större på sågar med justerbord men för att undvika att skivan tippar. En Luna/Ejca L18 kanske?

Ett alternativ är kanske att bygga ett justerbord till din nuvarande såg. Linjärskenor och löpvagnar säljs väldigt billigt på Aliexpress, du skulle komma under 1000:- totalt på ett egenbyggt justerbord. Detta bygger på att du kan bygga in din såg i nån lite större enhet som även innehåller justerbordet, 745an känns lite klen för att hänga på ett justerbord.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Undvik Festoolen. Den har sina styrkor, men det finns mycket mer lämpat för de pengarna (begagnat då). Jag hade inte heller byggt vidare på dewalten utan istället satsat på en såg som byggts för att vara en såg för just finsnickeri. Jag hade tidigare en Ulmia liten bordssåg med justerbord, även wadkin gjorde små fina sågar. Sen kan det väl vara en bra ide att höra vad hammer ska ha för sin basmodell. Har dock för mig att de har vissa varianter m 1-fas motor, hade jag absolut undvikit.

3-fasen bör inte vara något problem om du inte samtidigt har mycket andra laster. En såg i den storleken vi pratar om har normalt motorer på 1,5-3kw eller så, vilket inte är i närheten av max för 3-fas m 16 ampere. (jag ber om ursäkt till elkunniga ang mitt språk, förmodligen är jag inte riktigt rätt med termerna, men jag vet att det går bra;)
Tack för bra input! Det som var en fördel med Festool:en var väl möjligheten att leasa. Och att den förmodligen är avsevärt bättre än nuvarande lösning.

Tack för input om elen. Öppnar ju upp möjligheterna en del. Såg denna bland annat;
https://m.blocket.se/dalarna/Klyv_Justersag_SCM_MiniMax_78026361.htm?ca=11&w=3

Ingen koll på märket dock..
 
Ola C Ola C skrev:
Incragrejer kommer väl inte hjälpa dig med kapsnitten (som är de du har problem med)? En bra crosscut sled är stabilare plattform än ett incra geranhåll och du har samma problem med att en längre skiva vill tippa över kanten och du då tappar precision i 45 gradersvinkeln.

CS70an har jag ägt och tycker inte den har precision nog för det du är ute efter.

Duab justersåg..tja jag vet inte.

Jag hade letat begagnat, vill du få bra 45 graders snitt så behöver du i princip ett justerbord, kanske inte för att precisionen är större på sågar med justerbord men för att undvika att skivan tippar. En Luna/Ejca L18 kanske?

Ett alternativ är kanske att bygga ett justerbord till din nuvarande såg. Linjärskenor och löpvagnar säljs väldigt billigt på Aliexpress, du skulle komma under 1000:- totalt på ett egenbyggt justerbord. Detta bygger på att du kan bygga in din såg i nån lite större enhet som även innehåller justerbordet, 745an känns lite klen för att hänga på ett justerbord.
Tänkte att incras slädar hade kunnat funka, men funkar de med vinklad klinga? Väldigt dåligt påläst om det ska erkännas.

Ja, tanken har slagit mig att bygga något, men ska nog erkänna att jag inte är tillräckligt mkt ”uppfinnar-Jocke” för att ro i landet det. Kanske med steg för steg-guide..

Inställningen till duab:s maskiner verkar vara just ”sådär”.
Tänker ändå att precisionen är bättre än min nuvarande setup.
Men är det pengar i sjön på sikt är det väl bättre att ha is i magen.
 
E Easy.e skrev:
Tänkte att incras slädar hade kunnat funka, men funkar de med vinklad klinga? Väldigt dåligt påläst om det ska erkännas
En släde funkar med vinklad klinga, antingen har du en speciell släde med vinklat spår eller en vanlig med bredare spår eller en iläggsplatta som kan bytas ut. Men du vinner inget på att köra incras släde jämfört med att bygga en egen. Tipprisken kan nog va OK på 120cm, sågar ju själv det emallanåt med släde med bra resultat. Gör isåfall tvingspår i släden så du kan fokusera på att hålla ner material och släde och slipper hålla fokus på att trycka material mot anhåll.
 
  • Gilla
Easy.e
  • Laddar…
Tycker det låter som att du borde satsa på en mindre justersåg. Baserar detta på att du jobbar främst med skivmaterial.
Den i blocketlänken ovan känns perfekt. Minimax är ett bra märke, görs av SCM som gör riktigt stora proffssågar. Hammers minsta såg är väl också ett alternativ, tror de hamnar på minst 30 tusen inklusive moms dock.

Sen är det väl alltid bättre att försöka hitta en begagnad såg som inte säljs av ett företag som bara sysslar med försäljning av begagnade maskiner. De tenderar att vara ganska dyra tyvärr. Lättare sagt än gjort dock.
 
Jag har Festool CS70 med justerbord. Du kommer inte att bli nöjd med geringarna utan omfattande modifieringar på justerbordet. Mitt fungerar nu OK, men med en hel del jobb och pengar för att få det att bli tillräckligt bra för möbelbygge.
 
  • Gilla
Easy.e
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
En släde funkar med vinklad klinga, antingen har du en speciell släde med vinklat spår eller en vanlig med bredare spår eller en iläggsplatta som kan bytas ut. Men du vinner inget på att köra incras släde jämfört med att bygga en egen. Tipprisken kan nog va OK på 120cm, sågar ju själv det emallanåt med släde med bra resultat. Gör isåfall tvingspår i släden så du kan fokusera på att hålla ner material och släde och slipper hålla fokus på att trycka material mot anhåll.
Kan ju vara en kortsiktig lösning om jag nu ska vänta i en att en beggad, bra såg dyker upp.
Är det incras t-spår (eller vad de nu heter) man kör, och sen själva släden i nåt skivmaterial?
 
V vectrex skrev:
Tycker det låter som att du borde satsa på en mindre justersåg. Baserar detta på att du jobbar främst med skivmaterial.
Den i blocketlänken ovan känns perfekt. Minimax är ett bra märke, görs av SCM som gör riktigt stora proffssågar. Hammers minsta såg är väl också ett alternativ, tror de hamnar på minst 30 tusen inklusive moms dock.

Sen är det väl alltid bättre att försöka hitta en begagnad såg som inte säljs av ett företag som bara sysslar med försäljning av begagnade maskiner. De tenderar att vara ganska dyra tyvärr. Lättare sagt än gjort dock.
Ja, kanske ska kontakta dem, även om 18’ ex moms just nu kanske är lite väl mkt. Jag har väl dock igen det på sikt känns det som.
Dock krävs det väl en spånsug till det också.

Vet du ifall det finns andra begagnat-siter att leta på, än blocket?
 
E Easy.e skrev:
Kan ju vara en kortsiktig lösning om jag nu ska vänta i en att en beggad, bra såg dyker upp.
Är det incras t-spår (eller vad de nu heter) man kör, och sen själva släden i nåt skivmaterial?
Man kan köra incras t-tracks eller fräsa spåren direkt i släden. Vanligtvis vill man ha en släde tunn för att inte tappa såghöjd och då får man inte plats med t-tracks tjockleksmässigt. Men ska du bara såga skivor kan du ha en tjock släde. Här e lite bilder (en bit ner) på olika varianter av tvingspår. https://www.byggahus.se/forum/threads/den-halvstora-jiggbyggestraden.283610/
 
  • Gilla
Easy.e
  • Laddar…
Det låter som om du behöver en mindre justersåg med glidbord.

Själv köper jag hellre begagnat av god kvalitet än nytt av ping-pong kvalitet.
En mindre kvalitetssåg i hyggligt skick kan man få för några tusen om man har tur men normalt brukar ett bra fullt utrustat exemplar kosta mellan 10000 och 25000 kronor. Ejca/Luna L18 och L20 och Rapid och Wadkin-Bursgreen och Manko och Stenberg och SCM l'invincibile och Felder och Minimax är några bra märken på begagnade mindre justersågar.
 
  • Gilla
Easy.e
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.