Vad ska jag välja för Robotgräsklippare? Husqvarna Automower 310 eller Gardena R160?

Jag har en tomt på 1000m2 men gräsmattan är på ca 700 m2. Dock med hyfsat många hinder. Båda maskinerna klarar dock min yta med god marginal. Jag har fint gräs (Weibuls Extra Green) och inga kottar eller branta slänter. Att den ska vara driftsäker och tyst är viktigt.

Vad ska jag välja mellan Husqvarna Automower 310 vs. Gardena R160?
Båda är ju HQ maskiner i grund och botten. De kostar ungefär lika. 14 900 / 14 700 kr.
Gardena verkar vara en äldre modell men har fått goda recensioner och klarar 1600 m2 medan Husqvarna Automower 310 är en nyare modell men klarar mindre yta (1000 m2), ett nyare batteri och ny teknik. Det borde tala för den senare modellen. Men jag har inte sett någon riktigt positivt oberoende test HQ på 310 och de inlägg som skrivs i tråden (Nya Automower 310/315?) gör mig lite tveksam till Husqvarna 310 då den nya modellen verkar ha en del barnsjukdomar med bla krånglande västerhjul.

Anledningen till att jag inte överväger de mindre modellerna av Gardena (R40Li & R70Li) samt Husqvarna 308 är att de fick riktigt dåliga betyg i Råd&Rön 1403.

Husqvarna Automower 310 vs. Gardena R160 fanns inte med i det testet men jag hoppas att dessa mer avancerade modeller skulle ha gjort bättre ifrån sig i samma test.
Skulle gärna ha valt vinnaren, Robomow, om det inte vore för att den låter för mycket. Driftsäker och tyst är mina främsta kriterier.

Tacksam för råd!
 
Hej!
Egentligen vet jag inte något om R160, men det ä väl i princip samma klippare som HQ220? I så fall är det ju en väldigt pålitlig och väl beprövad maskin. Det du bör fundera över är hur viktiga de nya funktionerna på 310 är. Är ett modernare batteri något som man som användare får ut något av, egentligen? Hur viktigt är automatisk passagehantering för dig? Vad mer skiljer?

Hjulmotorn byts på garanti så för mig känns det som en mindre viktig faktor, fråga din ÅF om det vid ev köp. Jag installerade min HQ 310 för 7-8 veckor sedan, första dagarna så pillade jag i menyn och ändrade klipptider, släpp på guiden osv en del. Jag justerade slingan lite här och var men har sedan dess bara rengjort och bytt knivar en gång. Alltså väldigt lite tillsyn.

Om du bara är väldigt noggrann med installationen så är nog båda maskinen sen väldigt tillförlitliga.
 
Tack Björn!

Jo Gardena R160 är i princip samma maskin som Husqvarna Automower 220AC - men den säljs ju inte längre. Passagehantering tror jag inte att jag kommer att kunna använda. Jag har en mindre plätt gräs på andra sidan en stengång med trapp på ena sidan och jag ser inte hur jag skulle kunna få ner kabeln mellan stenarna (eller ens runt gången) så det blir nog inte aktuellt. Med vissa saker går utvecklingen fram fort så jag skulle knappast köpa en flera år gammal dator, men robotgräsklipparna verkar ju inte ha utvecklats så mycket (irrar mest omkring i blindo utan att veta var det är nyklippt och var det är oklippt). R160 har ju fått mycket bra testresultat (bla http://www.bäst-i-test.se/Robotgrasklippare) medan HQ310 verkar ha en del klagomål från enskilda användare.

Du valde ju dock en HQ310 framför en HQ220AC/GardenaR160 för samma peng. Vad fick dig att välja just HQ 310 framför andra alternativ i samma prisklass?
 
Gardenan kostar nu 14700 på prisjakt vilket blir 13230 hos Hornbach.
Billigaste 310 som jag kan hitta ligger runt 15900kr.

Jag hade valt Gardenan baserad på pris samt att den har högre kapacitet.
 
  • Gilla
KenMac
  • Laddar…
KenMac skrev:
Tack Björn!

Jo Gardena R160 är i princip samma maskin som Husqvarna Automower 220AC - men den säljs ju inte längre. Passagehantering tror jag inte att jag kommer att kunna använda. Jag har en mindre plätt gräs på andra sidan en stengång med trapp på ena sidan och jag ser inte hur jag skulle kunna få ner kabeln mellan stenarna (eller ens runt gången) så det blir nog inte aktuellt. Med vissa saker går utvecklingen fram fort så jag skulle knappast köpa en flera år gammal dator, men robotgräsklipparna verkar ju inte ha utvecklats så mycket (irrar mest omkring i blindo utan att veta var det är nyklippt och var det är oklippt). R160 har ju fått mycket bra testresultat (bla [länk]) medan HQ310 verkar ha en del klagomål från enskilda användare.

Du valde ju dock en HQ310 framför en HQ220AC/GardenaR160 för samma peng. Vad fick dig att välja just HQ 310 framför andra alternativ i samma prisklass?
För att göra en lång historia kort så föll alla andra märken bort i processen av en eller annan anledning. Efter besök hos återförsäljare och rekommendationer av vänner och bekanta och läsande på internet så verkade som att HQ/Gardena helt enkelt har den bästa produkten. Varför det blev en 310 framför 220AC eller Gardena var för att den närmaste ÅF inte hade några 220AC kvar så det alternativet fanns aldrig (kanske inte hade blivit det ändå). Gardena föll bort pga av färgen och tillslut även eftersom HQ rabatterade/köpte ut grannens klippare av annat märke som skulle omöjligtgjort en robot hos mig. En trehjulig HQ ville jag inte ha, därför en 310.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.