Hej

Sådana här trådar finns det många av men tyvärr är ju alla tomter olika så det får bli en till.

Det har blivit dags att investera i en robotgräsklippare. Jag klipper idag med gräsklippartraktor men den börjar bli risig och kräver mycket underhåll och mekande. Dessutom tycker jag att det tar för mycket tid i anspråk under de veckor då gräset växer som mest. Tomten är dock inte utan svårigheter så därför känner jag att jag behöver lite råd om vilken nivå på maskin jag behöver.

Bild på tomten och det område som skall klippas.
hLz1GCz
Luftvy över fastighet med markerade planeringsområden för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hela tomten är ungefär 3300 kvadrat men en hel del går ju bort i berg, byggnader och grusplan. Jag bedömer att det blir 7-800 kvadratmeter kvar som är gräsmatta.

Det är alltså området innanför den gula linjen som skall klippas. Dock är det ju berg och ett hus som skär av det mesta av gräsmattan (den röda linjen). Så det blir ju nästan som två delar av tomten. Kvar är egentligen bara två passager i östra och västra änden av tomten. Är det ett problem att få gräsklipparen att hitta dessa passager? Jag vill ju inte att den bara harvar runt i den ena eller andra delen av gräsmattan. Det är även trångt vid den blå pilen, där är bara en dryg meters mellanrum mellan berget och altanen.

Det är dessutom höjdskillnad. Den södra delen av gräsmattan ligger högre så det lutar en del i "passagerna". Mer i den östra än i den västra. Den blå linjen markerar även en liten slänt som i och för sig planar ut åt väster.

Vilka är mina största svårigheter och vad för maskin behöver jag? Jag vill köpa en bra maskin och budgeten får nog sättas efter behovet men å andra sidan vill jag ju inte köpa en onödigt dyr maskin heller.

Tack på förhand!

En solbelyst trädgård med grönt gräs, ormbunkar och träd vid klippor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Passagen på östra sidan. Brantare.

Röd stuga med vita knutar vid en klippig skogskant och en väg kantad av grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Passagen på västra sidan. Mindre brant.

Vy över en lummig trädgård med ett rödfärgat hus, friggebod, bil och stor klippa under solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den lilla slänten. Blir ganska brant mot muren, flackare där jag står.
 
Jag tycker inte att det ser så jättebökigt ut, men skulle ändå rekommendera en riktig Husqvarna snarare än exempelvis en Gardena. Automower 305 eller 310 torde vara lagom beroende på hur stor gräsytan faktiskt är.

Med en guidekabel som går exempelvis 3/4 av varvet blir det lätt att ställa in olika startpunkter för roboten så man säkerställer att hela gräsmattan blir klippt.
 
  • Gilla
it-snubben
  • Laddar…
Det kanske är jag som funderar för mycket och överdriver krångligheterna:). I så fall är ingen gladare än jag.

Det är såklart svårt att beräkna ytan och jag har heller inte tagit reda hur stor lutningen är där det är som brantast men det borde vara en enklare sak att räkna fram. Jag hade inte koll på att man kunde välja olika startpunkter men det låter ju så klart rimligt med den teknik som finns idag.
 
Håller med om att Automower är tryggaste valet. Kolla bara vilken lutning modellen klarar. 400-serien klarar brantare partier.
 
E Eric Tilly skrev:
Det kanske är jag som funderar för mycket och överdriver krångligheterna:). I så fall är ingen gladare än jag.

Det är såklart svårt att beräkna ytan och jag har heller inte tagit reda hur stor lutningen är där det är som brantast men det borde vara en enklare sak att räkna fram. Jag hade inte koll på att man kunde välja olika startpunkter men det låter ju så klart rimligt med den teknik som finns idag.
Även utan att sätta startpunkter är sannolikheten stor att du får hela gräsmattan klippt. Jag förvånas själv fortfarande över att vår robot i ena stunden är på en del av gräsmattan som bara går att komma till via två små passager och sedan är på andra sidan av trädgården och snurrar runt. Algoritmerna gör att den kommer att hitta till alla ställen. Däremot är startpunkter vettigt när man har smala korridorer som i princip bara är transportsträcka där det kan vara svårt för roboten att hinna igenom hela korridoren på vanligt vis innan den kommer till ytan som skall klippas. Men din trädgård ser inte riktigt sådan ut.

Du skall nog fundera mest på lutningen. Hitta de värsta ställena och utgå från dom. Fundera även om om du kan tänka dig att göra en annan lösning just på de ställena om det visar sig att det fungerar dåligt med klipparen du valt. Exempelvis att det är ett par kvadrat den slirar sönder när det är blött, då kanske det är ett ställe att istället plantera en buske eller liknande (jag gillar personligen inte lösningar där man skruvar dubb i däcken, lägger ner fejkgräs osv. Bättre då att förändra ytan helt.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.