Hej! Jag ska laga putsen i ett rum i en källare. Huset är dränerat med det finns gamla sprickor och partier det sitter löst på. Finns det nåt bruk som passar mot alla material, har svårt för att identifiera om det är tex kalkbruk eller annat. Har funderat på tex att använda fix som man sätter klinkers med, det verkar hålla riktigt bra. ( säkert en dålig idé ;)

Mvh Olle
 
Jag har fått rådet att man kan laga sprickorna och hålen med helt vanligt kakelfix, och sen, om man vill, lägga puts ovanpå? Annars finns det ju reparationsfix och sånt från Tremco; http://www.tremco-illbruck.se/produkt/01156_index.html#

Det hade jag självt tänkt smeta ut på väggarna i föredetta pannrummet :)
 
Den generella regeln är att man aldrig skall putsa med en hårdare puts på en mjukare för det håller inte i längden. Därför skulle jag kört vanligt Putsbruk C med fraktionen 0-1mm som funkar toppen för lagning och det är ett mjukt bruk som funkar på det mesta. Tycker du att putsen känns väldigt hård, dvs nästan betongliknande så hade jag kört ett Finjas Lagninsbruk.
Jag skulle inte rekommendera att kladda på med kakelfix och annat utan försök laga med ett bruk som är så nära som möjligt som det som finns på väggen.
Här är en bra guide:
http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/betong/5008-1.pdf
 
Jag bugar och bockar för att ni kommer med bra info.
 
jag har haft källarväggar reparerade men allt möjligt under årens lopp : cementrika massor typ husfix, spackel av olika oidentifierade slag ( hårda och elastiska ) och kan bara säga att jag hittade bom och stora putsskador precis runt lagningar. Dom lagningar håll säkert ett tag men till slut blev det skador i alla fall. Plastfärgen på väggar påskyndade förödelsen ytterligare.
Vad än ni gör så reparera alltid med svagare puts typ kalk- eller kalkblandat puts så blir det mer rätt. Jag använde ren kalkputs ( 1938 hus) och det ser bra ut nu efter ca 6 år. Ställen vid golvet som såg bedrövliga och hopplöst fuktiga är helt torra idag trots att vi har varken dränerat eller isolerat huset utifrån. Jag är faktisk själv överraskad att det blev så bra resultat med kalkputs och silikatfärg. Det var en chansning att först åtgärda insidan och dränera senare ifall det inte hjälper. Det hjälpte i vårt fall så vi slapp dränera :). Vi har säkert fortfarande en moderat fuktvandring men den varken syns eller orsakar skador.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.