Hej alla... :)
Håller på att rita ett 1 1/2 plans hus med förhöjt väggliv,
som kommer att vara ca:170 m2 och med 2,5m till tak på båda planen. Husets mått kommer att vara ca:7x12m inv. Ytterväggarna kommer att vara 240 mm tjocka, och innerväggarna kommer att vara uppreglat med 45x145..för att få den gooa känslan när dom massiva spegeldörrarna sitter på plats, men dom kommer ju givetvis att kunna bära upp en del vikt oxå? Innerväggarna kommer att vara jämt fördelade på båda plan dvs ca: 4+4+4m, och det kommer att vara väggar längs med huset, placerade centralt över varandra i båda plan för att bära upp takstolarna (45x145). Frågan är då, är det okej med att använda dessa som bärande väggar för att hålla upp Takstolarna, då vi vill ha samma bredd på övervåningen för att få mer yta? och vad ska man ha för höjd och cc mått på golvbjälklaget mellan planen (45x240? 600cc?/ 300cc i Badrum? ???) Taket är tänkt att isoleras med 290mm iso. Det kommer även att vara ryggåstak i "mittendelen" med "synligt bjälklag" på 2:a planet. Mycket frågor men...... :-/
 
Bob_the_builder
Om frågan är om 45x145 räcker som bärande innervägg så är svaret "mer än väl". Jag har nog aldrig hört att någon tillverkare använder mer än 45x120. Jag kan nog tycka att det är ett visst utrymmesslöseri att regla innerväggarna i så grovt virke. De blir nog gedigna ändå om du tex spikar råspont på regelverket och sedan gipsar på den. Den vanligaste dimensionen på golvbjälkar är nog 45x220 (bredare finns nog knappt att få tag på om man ska ha massivt trä). C/c 600, dvs en mellan varje takstol, c/c 300 där du ska ha klinkergolv (det finns även andra sätt att lösa detta, med tex dubbelgips ovanpå spånskiva på bjälkar c/c 600).
 
45x220 c600 räcker gott i bjälklaget. Kom ihåg att krysskolva dem så får du extra stadga!

De bärande väggarna räcker med 120 som Bob sa.

Låter väl tilltaget generellt!
 
Bob_the_builder
Det framgår inte om du ska bygga själv, men om du ska det (eller ska beställa material själv), så måste du tänka på att beställa hållfasthetsklassat virke (klass K24, kan ibland också kallas T2) till golvbjälkarna.
 
Va bra...o när Ni säger det så låter 45x120 som en bättre lösning...tack ;) Vad tror Ni om att stödja upp Hanbjälken på Takstolarna med Innerväggarna som kommer att sitta i "centralt placerade under Hanbjälken längs" med huset och som sen i sin tur vilar på väggarna under Golvbjälklaget på 1:a plan? (utan massa Stödben som sitter ganska långt in och tar plats), Typ "Svensk Takstol" :-/ En annan sak, det kommer inte att vara någon Vägg placerad i Vardagsrummet på 1:a plan. Är en sk H-balk att rekomendera just för att bära upp väggen på 2:a plan, som i sin tur då stödjer mot Hanbjälken på Takstolen....jag förstår att det kanske måste lämnas ritningar för hållfberäkning hos någon arkitekt osv, men det vore kul o veta om man är på någorlunda rätt spår. Tack på förhand..... :) Ivrig CAD,are
 
Jo tanken är att bygga det själv....så gott som ;D håller på med kalkyler på material..det börjar bli en hobby med massor av rader i Exel...men det är grymmt kul o jaga billigast priser. Men det blir väl att offerera så många som möjligt på material och kanske även ringa snickare o kolla va dom vill ha, kanske man till o med kan få hjälp för samma peng.....dom brukar ju ha sina rabatter på material ???
 
Bob_the_builder
Det låter ju inte omöjligt att du skulle kunna slippa stödben med den här lösningen, men är stödben verkligen ett stort problem? Vad kan du göra med utrymme där takhöjden är en meter och därunder? Jag skulle nog tycka att det vore ett större bekymmer att ha bärande hjärtvägg även på övervåningen. Vad gäller balkar så är nog stål eller limträ en smaksak. Vill man ha en synlig balk är det ju limträ som gäller. Takstolstillverkaren kan snabbt svara på om detta med en övre hjärtvägg är genomförbart, det behöver du inte betala en arkitekt för att göra.
 
Bob_the_builder
Jo tanken är att bygga det själv....så gott som håller på med kalkyler på material..det börjar bli en hobby med massor av rader i Exel...men det är grymmt kul o jaga billigast priser. Men det blir väl att offerera så många som möjligt på material och kanske även ringa snickare o kolla va dom vill ha, kanske man till o med kan få hjälp för samma peng.....dom brukar ju ha sina rabatter på material
Lycka till! Är i precis samma sits som du men ligger lite före i cykeln (väggar uppe, taket på gång). Excelfilerna är välfyllda... Ditt resonemang om hantverkare och rabatter kan du nog glömma tyvärr. Du får inte hantverkarens rabatt, utan den stoppar han i fickan som vinst (du får dessutom sannolikt betala mer om du köper av honom än om du handlar där du får bäst pris som privatperson).
 
Troligen är det nog som Du säger Bob:'(hur lång tid räknar Du med innan det blit innflyttningsklart, Är Du ledig från jobb, eller jobbar Du på huset efter arbetet. Är bara nyfiken.....själv blir det nog att ta tjänstledig 1 år för att få det klart så fort som möjligt. Vi blir väl tvungna att bo lite billigare samtidigt+baka in förlorad inkomst i lånet ???
 
Bob_the_builder
Jag var ledig i ca tre månader, på den tiden blev jag klar med yttre VA, grund (kryp-) och golvbjälklag. Nu jobbar jag och då går saker MYCKET långsammare :p Alla väggar är dock uppe nu och del av taket. Torkfläktarna kommer gå heta om några veckor.... :-/
Inflyttning...? Ja du, den som lever får se. Men det kommer inte bli på årsdagen av byggstart (aug), så mycket är säkert. ::)
 
Lycka till :) Jag återkommer nog snart med andra funderingar...hej så länge!!
 
Jag håller med föregående talare - att bygga sig en bärande vägg med stomme av råplanat 45x145mm är att:

1. Kasta pengar i sjön
2. Skaffa sig massa onödigt bekymmer då man ska montera sina innerdörrskarmar i de överdimensionerade väggarna.
3. Offra värdefull rumsyta till ingen nytta.

Moderna standardkarmar är anpassade för väggar med totaltjocklek kring 95 alt. 120mm. Vid dessa tjocklekar slipper man onödiga salningar och smygbrädor då karm- och väggtjocklek stämmer överrens.

Mitt tips är att bygga den bärande väggen av råplanat 45x70 cc 300mm om du vill klä väggen med två lager skivor på var sida, alternativt 45x95 cc 450mm om du nöjer dig med enkelgips. Bägge väggarna är ca 120mm tjocka i färdigt skick, dessutom klarar de att bära alla laster i småhus av trä.

Lycka till!

/Cson  
 
Bob_the_builder
Enligt en uppgift jag fick av min takstolstillverkare får inte 45x70 användas i bärande väggkonstruktioner, utan det krävs minst 45x95, men det kanske är fel?
 
Det får jag verkligen hoppas. :)
Vi har 45x70 i väggarna.
 
Bob_the_builder
Åhh, kungen kanske har ett fuskbygg hus! ;D Stampa inte för hårt på övervåningen innan du vet hur det ligger till med den här saken...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.