Nu har det blivit dags att få lite värme i garaget.

Förutsättningarna är:
Yta 60kvadrat
30cm isolering i tak
10cm isolering i vägg
betongplatta med 20cm cellplast
takhöjd 220cm
2st fönster 100x50cm

Jag vill ha temperatur på ca 10grader med möjlighet att öka vid behov.
Jag har tre faser i garaget. En till belysning och uttag, de andra två är oanvända för tillfället.

Mina egna funderingar är att sätta in tre radiatorer på vardera ca 1000w. Ett under varje fönster och det tredje på motsatta väggen.

Jag har hela tiden varit inne på att det ska vara oljefyllda element men har efter lite läsande förstått att det kanske inte alls är den bästa lösningen för mig. Så det är därför jag vill få lite synpunkter från er.

Jag hittade detta Jula som jag tycker ser rätt trevlig ut.
Ett alternativ kanske kan vara Harald

Vad tror ni? Är jag helt ute och cyklar? Hur hade ni gjort?
Jag vill INTE ha nån luftvärmepump eller sådana alternativ. Så dom förslagen hoppar vi över.
 
En tumregel för att värma inomhus brukar vara 70W/kvm. Det skulle innebära 4200W för dig. Eftersom du inte skall ha 20 grader kan du säkert gå ner en del. Är faserna avsäkrade med 10A? I så fall kan du ha max 2300W på en fas innan du får problem med att säkringarna blir överbelastade. Dina två lediga faser borde alltså räcka bra. Jag föredrar oljefyllda radiatorer inomhus, men i ett garage har det ingen större betydelse. Se bara till att få elektronisk termostat.

Erik
 
Tack för svaret.
Ja faserna är avsäkrade med 10A så då borde det fungera bra ja.
Men det är ju det där med oljefyllt eller inte. Men som du säger så kanske det inte spelar så stor roll i ett garage.
Har även funderat på om jag skall köra tre stycken på 1000w/st eller om jag ska välja 4st på 750w/st
Kanske får en bättre spridning med fyra stycken, men å andra sidan så får ju varje enhet kanske jobba hårdare. Mycket att tänka på :)
 
Luft/luft pump kanske??
 
iorsson72 skrev:
Jag vill INTE ha nån luftvärmepump eller sådana alternativ. Så dom förslagen hoppar vi över.
Som jag skrev ovan...
 
Sorry
 
Element mår inte dåligt av att jobba hårt. Dessutom kommer 4 st 750W element att få jobba precis lika hårt som 3 st 1000W. Möjligen kan ett argument vara att du får en aning jämnare fördelning mellan faserna om du tar 4 st 750W. Bäst i det avseendet skulle dock vara att använda alla tre faserna till varsitt 1000W i stället för bara två faser.

Jag brukar säga att icke oljefyllda radiatorer under vissa omständigheter luktar vilket de oljefyllda inte gör. Det är ett litet problem inomhus och inget problem i ett garage. Välj det du tycker är snyggast. Funktionen är likvärdig.

Erik
 
Tack för svaret Avemo.
Jag har vart inne på din linje med 3st 1000w på var sin fas men den tredje fasen går som sagt allt annat på. Det är belysning, övriga uttag, kupevärmare till bilen, kompressor, batteriladdare. Ja allt annat. I och för sig så går inte allt samtidigt men jag känner ändå att det är på gränsen. Möjligtvis kan det gå att sätta dit ett 500w och fortfarande ha lite marginal.
Men det är väl knappast några problem att köra två st 1000w på en fas? Tål inte en 10A säkringa ca 2.3kw?

Hittade oljefyllda 1000w på biltema med elektronisk termostat. Det får blir de eller de på Jula. Jula har frostskyddsfunktion och överhettningsskydd. Dessutom ställs temperaturen in via LCD-display vilket är lite flashigt :)
 
2st 750W är fullt tillräckligt tror jag, vill du värma upp ordentligt tillfälligt är det bara att koppla in en liten "byggfläkt" på 2kW och brassa upp temperaturen (Jula brukar sälja dem för 199:- då och då...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.