Vårt hus från 1945 behöver putsas om. Den nuvarande putsen är en kalkspritputs på en reverterad plankstomme.

Till saken hör är att huset rör på sig då källargrunden står på fin lera som expanderar och krymper med säsongerna. Det märks tex med att dörrar kärvar. Den gamla fasaden har klarat detta ganska bra men det finns vissa sprickor.

Jag undrar nu vilken typ av puts är att tåligast mot rörelser i fasaden och i övrigt har bäst livslängd? Jag vill ha åtminstone lika bra hållbarhet som den gamla fasaden. Alternativen jag överväger är 30 mm Serporoc eller traditionell puts med hydrauliskt kalkbruk och ny vassmatta med armeringsnät och ytskikt i antingen stänk-, sprit- eller rivputs.

Enligt vissa firmor jag varit i kontakt med är 30 mm Seporoc inte bra utan man bör använda minst 50 mm. Men med det hamnar fönstren för långt in. En tycker att rivputsen är tåligast mot rörelser följt av spritputsen. En annan menar att rivputsen är minst tålig. Ytterligare en menar att det spelar ingen roll…

Jag undrar om någon på forumet kan hjälpa mig att få klarhet i detta?
 
Redigerat:
N
Hugg ner putsen, dra på galvat nät över vassmattan.
Putsa med weber 142.
Färga med stänkputs eller helst kalkfärg weber 249.
Rivputs används inte längre, för dyrt.
Ser ingen anledning till att isolera.
Stänkputs, rivputs och spritputs är mycket hårdare än kalkbruk och klarar rörelser sämre än kalkfärg.
 
  • Gilla
staromistr
  • Laddar…
Tack för svaret. Så med kalkfärgen är det man skulle kalla slätputs? Hur ofta behöver det målas om?

Jag har ett föreslag på att använda Weber 158-159 följt av Weber 148-152 med stänkputs ovanpå. Skulle det vara sämre?

En annan sak jag glömde är att nuvarande vassmatta ligger direkt på plankstommen utan någon duk. En firma tyckte man skulle lägga in en hydreringsduk och därför göra om vasslagret. Hur viktigt är detta?
 
N
Alla vassmattor ligger direkt på plankstommen utan duk. Stocka med 148, sista finputs med 152. Strunta i 158 etc. Och sen stänkputs på det funkar utmärkt.

Eller måla kalkfärg 2ggr istället för stänkputs. Sen borde fasaden vara underhållsfri i minst 30-50år.
 
  • Gilla
staromistr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.