Hej
Håller på att planera ett nybygge och kommer att behöva borra för vatten, men ska man ha en sänkbar pump i brunnen eller en pump uppe på marknivå? (JET pump eller liknande). Är det någon som har erfarenhet av båda och vill ge lite råd?
 
Hej!
Antar att det blir en borrad brunn på kanske 60-100 meter djupt, i sådant fall ska du ha en dränkbar pump.
En jetpump (sugande pumpar) klarar inte att lyfta mer än 9 meter
 
wildeside
Är det inte enklast att låta borrfirma offerera en komplett brunn med pump m.m. Dom vet vad du behöver och så har du bara en leverantör av brunn o pump m.m. vid eventuella problem
 
wildeside wildeside skrev:
Är det inte enklast att låta borrfirma offerera en komplett brunn med pump m.m. Dom vet vad du behöver och så har du bara en leverantör av brunn o pump m.m. vid eventuella problem
Det kan bli billigare att köpa och montera själv. Borra kan man inte göra själv, men resten kan man göra även om det inte är helt enkelt.
 
wildeside
H HenrikHuslöse skrev:
Det kan bli billigare att köpa och montera själv. Borra kan man inte göra själv, men resten kan man göra även om det inte är helt enkelt.
Man kan borra själv med, bara köpa en maskin. Blir billigare. Dom vi anlitade för brunnen hade lägre pris på pump m.m. än vad jag själv kunde köpa det för.
 
wildeside wildeside skrev:
Man kan borra själv med, bara köpa en maskin. Blir billigare. Dom vi anlitade för brunnen hade lägre pris på pump m.m. än vad jag själv kunde köpa det för.
Nej, det kan du inte realistiskt sett. Man ska ju alltid jämföra priser. En pump kostar flera tusen och en hydropress också så det är klart värt att jämföra.
 
wildeside
H HenrikHuslöse skrev:
Nej, det kan du inte realistiskt sett. Man ska ju alltid jämföra priser. En pump kostar flera tusen och en hydropress också så det är klart värt att jämföra.
Ähh orka tjata (det va det trevligare jag kunde komma på just nu) lägg din energi på TS.
 
wildeside wildeside skrev:
Ähh orka tjata (det va det trevligare jag kunde komma på just nu) lägg din energi på TS.
Du har rätt.

En pump för borrade brunnar finns i olika storlekar (3" och 4") och med olika flöde och tryck (uppfodringshöjd). Pumpen måste orka lyfta vattnet från den lägsta vattennivån i brunnen plus trycket i hydroforen eller hydropressen.

TS kan kolla pumpkurvor för att hitta en lämplig modell.
 
wildeside wildeside skrev:
Är det inte enklast att låta borrfirma offerera en komplett brunn med pump m.m. Dom vet vad du behöver och så har du bara en leverantör av brunn o pump m.m. vid eventuella problem
låter rimligt men jag har så jävla tight budget för bygget så jag måste hitta alla ställen där man kan spara en krona eller två... men visst ska jag ta in offerter. Sen är det ju bra att vara påläst när man får dom...
Tack för svar
 
wildeside
Thomas_snickare Thomas_snickare skrev:
låter rimligt men jag har så jävla tight budget för bygget så jag måste hitta alla ställen där man kan spara en krona eller två... men visst ska jag ta in offerter. Sen är det ju bra att vara påläst när man får dom...
Tack för svar
Japp att vara påläst skulle jag nog vilja säga är en av byggets viktigaste punkter, så att man förstår saker o ting och inte blir lurad av hantverkare m.m.
Ta in en offert på pump anläggningen så har du ju ett facit på vad det behövs för pump kapacitet m.m..
Sen kan du börja söka billigare alternativ.
 
  • Gilla
Thomas_snickare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.