Hej har ett hus byggt 1929 med fjärrvärme.
Misstänker de mesta är bytt för ser inga direkt gamla rör i källaren.
Försöker lista ut om jag på mitt nybyggda rum (15kvm) skall dra 12 eller 15mm prisolrör till radiatorn (tp22 80cm)
Sträckan från stam till radiator är 8-10m.

Det har tidigare suttit en köksradiator på stammen som nu är borttaget. Men då var sträckan 3m.
Stam=22mm.
Och på denna sitter minst 3 radiatorer 12mm.

Jag tänker lite att sträckan är lång och att det därför är bra med 15mm. Samt att det på det vis kanske inte blir nått sus i radiatorn
Finns mest nya radiatorer i huset, men minst 3st är av lite äldre modell typ 1990? (Se bild)

Lättast och billigast att gå med 12mm men vill inte vara dumsnål :)

Fick höra idag att det kan blinproblem att blanda 12 och 15mm. Med vattentrycket?
 
  • Vit radiator med anslutna rör och termostatventil mot en vägg, med elsladdar som löper nära golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit radiator typ 1990 med termostat kopplad till rör i ett renoverat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparledningar och isolerade vattenrör nära fönstret i ett äldre hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen?? :/
 
D Daniel Larsson skrev:
Hej har ett hus byggt 1929 med fjärrvärme.
Misstänker de mesta är bytt för ser inga direkt gamla rör i källaren.
Försöker lista ut om jag på mitt nybyggda rum (15kvm) skall dra 12 eller 15mm prisolrör till radiatorn (tp22 80cm)
Sträckan från stam till radiator är 8-10m.

Det har tidigare suttit en köksradiator på stammen som nu är borttaget. Men då var sträckan 3m.
Stam=22mm.
Och på denna sitter minst 3 radiatorer 12mm.

Jag tänker lite att sträckan är lång och att det därför är bra med 15mm. Samt att det på det vis kanske inte blir nått sus i radiatorn
Finns mest nya radiatorer i huset, men minst 3st är av lite äldre modell typ 1990? (Se bild)

Lättast och billigast att gå med 12mm men vill inte vara dumsnål :)

Fick höra idag att det kan blinproblem att blanda 12 och 15mm. Med vattentrycket?
Det ska inte vara några problem att sätta 12 mm rör till den radiatorn.
 
  • Gilla
Daniel Larsson
  • Laddar…
Äntligen kan man komma vidare ;)
 
D Daniel Larsson skrev:
Äntligen kan man komma vidare ;)
Fint! För att utveckla mitt svar lite. Du ska upp i rätt stora radiatorer = stora effekter = höga flöden innan du behöver 15 mm till en enskild radiator. Fler än en radiator på samma matning körde jag alltid på 15 mm när jag ritade värmesystem. Underlättar vid injustering.
 
  • Gilla
Daniel Larsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.