Hej,

Jag behöver välja en ny pelletspanna med brännare och är lite vilse.
Jag har tittat på Ulma
Pelletspaket ECO Pelletspanna Med TCA2 Pelletsbrännare
https://ulma.se/sv/pelletspanna/pak...et-eco-pelletspanna-med-tca2-pelletsbraennare



Så min fråga till er är, vad har ni för åsikter kring den? Eller ni kanske kan rekommendera en annan pelletspanna med brännare i samma prisklass?

Dessutom så undrar jag när man köper exempelvis Ulma pelletspanna som jag har länkat till behöver man köpa till ackumulatortank eller en varmvattenberedare då det står att det finns en värmeslinga 11 m och vattentank 200L?
 
  • Wow
Mazdarune
  • Laddar…
Fick precis en ulma lambda installerad, den har 200L radiatortank, vv slinga samt elpatron. Tror att Eco är i princip samma panna fast utan lambda sensor men jag vågar inte lova något.

Upplever att grejerna fungerar riktigt bra och dessutom står ju pannpaketen i rätt kurs, behövde bara komplettera med ett veckoförråd, ny cirkpump samt ett expansionskärl.

Dock är detta min första pelletspanna så jag har inte mycket att jämföra med.
 
  • Gilla
thpthp
  • Laddar…
T thpthp skrev:
Hej,

Jag behöver välja en ny pelletspanna med brännare och är lite vilse.
Jag har tittat på Ulma
Pelletspaket ECO Pelletspanna Med TCA2 Pelletsbrännare
[länk]



Så min fråga till er är, vad har ni för åsikter kring den? Eller ni kanske kan rekommendera en annan pelletspanna med brännare i samma prisklass?

Dessutom så undrar jag när man köper exempelvis Ulma pelletspanna som jag har länkat till behöver man köpa till ackumulatortank eller en varmvattenberedare då det står att det finns en värmeslinga 11 m och vattentank 200L?
Pelletspanna???
Varför?? Välj en Luft/Vatten värmepump och lev bekymmersfritt.
 
M Mazdarune skrev:
Pelletspanna???
Varför?? Välj en Luft/Vatten värmepump och lev bekymmersfritt.
Spara på frågetecknen och försök svara på det TS undrar över om du nu förmår något i den riktningen. Börja med att förklara hur andelarna prima och sekunda "energi" är fördelat i din lösning gentemot en förbränningspanna för villavärme.
 
  • Gilla
  • Haha
Joakim Nordberg och 3 till
  • Laddar…
Peoplebeer Bullensboda skrev:
Fick precis en ulma lambda installerad, den har 200L radiatortank, vv slinga samt elpatron. Tror att Eco är i princip samma panna fast utan lambda sensor men jag vågar inte lova något.

Upplever att grejerna fungerar riktigt bra och dessutom står ju pannpaketen i rätt kurs, behövde bara komplettera med ett veckoförråd, ny cirkpump samt ett expansionskärl.

Dock är detta min första pelletspanna så jag har inte mycket att jämföra med.
Vad roligt att du är nöjd hittills. Har du någon extra varmvattenberedare eller ackumulatortank? vad kostade installationen för dig?
 
Har ingen acktank till pelletspanna. Kör på den inbyggda 200L tanken.
Vad jag förstår så skall i varje fall inte lambdapannan kopplas mot ack för då skall man helst köra med en laddpanna istället.

Pröjsade 95k allt som allt. Om det var billigt eller ej vet jag inte men jag är grymt nöjd med ett nytt värmesystem för dem pengarna.
 
Det finns ingen anledning att ha acktank till pellets. När man har det beror det normalt sett på att på att man konverterat en vedanläggning.
 
En fiffig grej med acktank är möjligheten till att koppla solvärme alt luft/vatten mot ack en och kunna minska kostnaderna under sommaren. Däremot är det väll tveksamt ifall man hämtar hem den kostnaden gentemot eldrift på sommarn inom en överskådlig framtid.
 
Luft vatten borde du kunna koppla direkt mot pannan. Solvärme blir det för liten volym för, så det blir inget bra.
 
Peoplebeer Bullensboda skrev:
Har ingen acktank till pelletspanna. Kör på den inbyggda 200L tanken.
Vad jag förstår så skall i varje fall inte lambdapannan kopplas mot ack för då skall man helst köra med en laddpanna istället.

Pröjsade 95k allt som allt. Om det var billigt eller ej vet jag inte men jag är grymt nöjd med ett nytt värmesystem för dem pengarna.
Jag kanske låter lite dum nu, men har noll koll på det här med pannor. Har du någon varmvattenberedare. För pannan har väl ingen inbyggd varmvattenberedare endast 200L till radiatorer? Eller funkar det så att pannan sätts på och värmer vattnet då man ska duscha?
 
D Daniel 109 skrev:
Det finns ingen anledning att ha acktank till pellets. När man har det beror det normalt sett på att på att man konverterat en vedanläggning.
Men jag har läst att man sparar energi när man har acktank, det kanske stämmer inte? Om man inte har acktank då har man varmvattenberedare väl då vattnet som finns i pannan är för radiatorerna eller är jag ute och cyklar? :)
 
Nej, man sparar inte energi på att ha acktank till en pelletspanna. Snarare tvärtom. Pannan har ofta en plattvärmeväxlare till tappvarmvattnet.
 
T thpthp skrev:
Men jag har läst att man sparar energi när man har acktank, det kanske stämmer inte? Om man inte har acktank då har man varmvattenberedare väl då vattnet som finns i pannan är för radiatorerna eller är jag ute och cyklar? :)
I ulma lambda så sitter det en 200L radiatortank som pannan värmer upp till önskad temperatur, i den radiatortanken sitter det en slinga för varmvattenberedning till tappvatten dvs dusch mm.
Därav finns inget behov av en separat varmvattenberedare och acktank.

En acktank sparar ingen energi, däremot kan man lagra värmeenergi i dem. Nackdelen är att ju mer varmvatten du lagrar desto större blir värmeförlusterna. Däremot kan det säkert finnas andra fördelar med att ladda pannan mot en acktank.
 
Det var visserligen ett tag sedan det testades. De kom fram till att det gick åt lite mer pellets. Men utsläppen blev lägre på grund av färre starter av brännaren.
 
Ska man ha acktank så ska det vara en laddpanna. En normal svensk pelletspanna gör allt som behövs. Importsystem från Danmark (Nordjysk Bioenergi) och Polen är oftast laddpannor som ska kopplas till en tank.
Varmvattenslinga som hos Ulmapannan är en billig stenålderslösning. Moderna svenska pannor från CTC och Ariterm har en värmeväxlare för varmvattnet. En varmvattenslinga kalkar igen efter några år.
Tyvärr lades tillverkningen av de bästa svenska och finska pelletspannorna ned som resultat av tillfälligt mycket höga pelletspriser. Nu sjunker pelletspriset kraftigt och elpriset når galna höjder. Pellets är åter ett bra alternativ.
Vi ser redan denna utveckling på Blocket. Rensopat på moderna pelletspannor! Tidigare år vräkte man ut nästan nya pannor som kostat 50 000 för 8000 - 10 000.

Jag säger som de flesta som eldar pellets. "Gärna en ny panna men då ska det vara en panna där man hjälpligt också kan elda med ved". Tar tio år att bygga de nya kärnkraftverken och kalla vintrar förutspås komma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.