Skall bygga nytt nu i sommar och har bestämt mig för Baxi Solo Innova.

Skall ha en rund ack-tank på 4 eller 5 m2.

Enligt baxi värmer ju 30kw modellen 2500 liter vatten, vad värmer ni med 30kw på ett ilägg? Är denna panna då ett bättre val för en 5 kubiks tank än 50 kw modellen? Eller är de värt att ta ett steg upp till 50? Pengaskillnaden är ju liten så är mer ute efter de bättre valet. Storleken på tank går ej att öka utan 5m2 är absolut max jag kan få in.

Tankar och funderingar?
 
Ta 50kw. Jag eldar mot 2000L med en 30kw. Ett ilägg puffar tanken från 30-35 grader till 90.
 
Hej!
Har 4m3 och SI 50kW. Skulle inte vilja ha mindre panna, snarare större...

/IL
 
Värmer du upp 2000 liter på ett ilägg borde ju 30kw va optimal till 5m2 tank. 2 fulla ilägg och tanken borde bli toppad. 2 fulla ilägg med 50kw borde ju inte fungera. Hmm.. Är ju av filosofin att större är bättre inom detta område men detta får mig att fundera.
 
Netzel skrev:
Värmer du upp 2000 liter på ett ilägg borde ju 30kw va optimal till 5m2 tank. 2 fulla ilägg och tanken borde bli toppad. 2 fulla ilägg med 50kw borde ju inte fungera. Hmm.. Är ju av filosofin att större är bättre inom detta område men detta får mig att fundera.
Man har ju inte alltid tid med det andra ilägget. Bättre att ladda så mycket som möjligt på ett ilägg.
Jag eldade ett ilägg i går.Du kan se här vad som hände
http://andreas.ullvi.se/
 
De har du rätt i, får nog bli 50kw tillsammans med 5000 liter vatten. Tror jag ångrar mig annars. Man bygger ju bara en gång över lång tid så lika bra att va rejäl.
 
Netzel skrev:
De har du rätt i, får nog bli 50kw tillsammans med 5000 liter vatten. Tror jag ångrar mig annars. Man bygger ju bara en gång över lång tid så lika bra att va rejäl.
Och har du möjlighet så försök att isolera så mycket du kan. Jag har byggde in min acktank i ett hörn och fyllde med lösull så mycket jag kunde. Blir inte många brasor under sommarmånaderna för att hela tiden ha tillgång till varmvatten..
 
Skall bli exakt likadant, tanken skall byggas in och sen fyllas med lösull.Placeras mot innervägg mot huset så blir totalt ca 40 cm som mest på sidorna och 50 cm på toppen om man räknar med husets isolering. De borde väl räcka?
 
Jag har ännu mera, kanske 60-70 cm på toppen. Jag hyrde en lösullsspruta på hyresmaskiner vilket jag kan rekommendera. Brorsan hjälpte mig med att skära säckarna så det gick fort och smidigt att fylla. Sprutan lägger ullen jämt och fint och man kommer åt lite besvärligare utrymmen. Jag har också bara 2" anslutningar på tanken och grova rör som sticker ut utanför, så alla inkopplingar/anslutningar och framtida inkopplingar finns utanför isoleringen.
 
Blåser runt tanken i samma veva som taket och mellanbjälklaget isoleras så det löser sig smidigt! 60-70 är tyvärr omöjligt men får bli så mycket det bara går.

Hoppas och tror att de kommer bli ett bekvämt system.
 
Netzel skrev:
Blåser runt tanken i samma veva som taket och mellanbjälklaget isoleras så det löser sig smidigt! 60-70 är tyvärr omöjligt men får bli så mycket det bara går.

Hoppas och tror att de kommer bli ett bekvämt system.
Ja, du kommer märka att du inte behöver lägga ytterligare 30-40 tusen på en solvärmeänläggning.. :cool:
 
Inte dåligt höja tempen så mycket på ett ilägg, hur stor vedvolym är det i den pannan?
Går själv och funderar på vilken panna jag ska välja, har 1900 liter och vill ha så få ilägg som möjligt, tittat på värmebaronen vedolux 37 med bara 105 liters vedmagasin, samt Arimax 35+ självdragspanna med 120 liters vedvolym.
Gillar Arimax sätt att fylla på ved, uppifrån väldigt lätt att stapla tätt o fint i den.
Men inte gjort mitt defenitiva beslut ännu vilken jag ska välja.
Kul o bra att se andras erfarenheter.
Jonte.
 
kallemannen skrev:
Inte dåligt höja tempen så mycket på ett ilägg, hur stor vedvolym är det i den pannan?
Går själv och funderar på vilken panna jag ska välja, har 1900 liter och vill ha så få ilägg som möjligt, tittat på värmebaronen vedolux 37 med bara 105 liters vedmagasin, samt Arimax 35+ självdragspanna med 120 liters vedvolym.
Gillar Arimax sätt att fylla på ved, uppifrån väldigt lätt att stapla tätt o fint i den.
Men inte gjort mitt defenitiva beslut ännu vilken jag ska välja.
Kul o bra att se andras erfarenheter.
Jonte.
Arimax är väl som Molle-pannan toppmatad och har lätt för att ryka in vid påfyllning? 300 m från mitt hem så brukar jag se när en bekant fyller på sin Molle.. d^_^b Röksignalerna syns väl över nejden.. ;).
 
Andreas_Hansson skrev:
Man har ju inte alltid tid med det andra ilägget. Bättre att ladda så mycket som möjligt på ett ilägg.
Jag eldade ett ilägg i går.Du kan se här vad som hände
[länk]
Hur har du löst de där? Såg ju helt fantastiskt ut :)
 
Dt = från 40 till 80 gr är Dt 40 gr. Dt x 1,163 x kubik så får du hur mycket energi du har i tanken, pannan laddar ca 120kW / fullt ilägg. Eller sä kan man förenkla med att säga 1,5 kbm från 40 till 80gr /ilägg Detta gäller solo innovan 30 kW.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.