Ja.. Jag håller på att bli galen, finns säkert redan det jag kommer fråga men jag har nog stirrat mig blind!

Ska flytta till mitt första hus nu i december, det är nu olja vilket jag inte kommer att använda mig av! :p
Behöver lite tips och vad jag ska tänka på, har bestämt mig för pellets, mest för installationskostnaderna och bekvämligheten. Men vet inte vilken panna man ska ha, kanske funkar med den som är där nu? En gustavsberg vp600.. vilken brännare skulle isf funka till den? Huset är rätt litet, 70 kvadrat boyta+ källare med garage (som jag inte kommer ha som garage men de kommer senare :p)

kändes väldigt osammanhängande men hoppas nån kan hjälpa mig att reda ut det! :)


Tack på förhand!

/curre
 
Ska du flytta dit i december är det väl inte riktigt läge att byta panna då. En bild på pannan skulle vara bra men alla gustavsbergspannorna är mycket gamla,
Finns det olja kvar i tanken så kör slut på den. Kapa av påfyllningsrören till oljetanken om den står inne så du kan få under någonting och vicka upp tanken så den sista skvätten också brinner upp. Kan bli olja för mer än en tusenlapp kvar i tanken annars.
Det mesta som säljs begagnat inom pelletsområdet och mycket nytt också är skräp så man kan göra dyra misstag.
Man ska bestämma själv vad man ska ha och inte förlita sig på installationsfirmor för då blir man oftast blåst. De säljer bara det som ger dem högst provision.
Finns det en oljebrännare i pannan så kan du få dit en framåtbrinnande pelletsbrännare som har bra regleringsmöjligheter. De gammelmodiga brännarna med runda brännarrör har oftast för dåliga inställningsmöjligheter för att gå bra i en oljepanna. Det är låg effekt på brännaren som gäller vid eldning i så gamla pannor.
Som begagnade brännare fungerar Baxi Eurofire med milleniumstyrning och Bionordic Viking B16 bra.
Eurofire har en dyr brännarkassett som man får se upp med.
Som ny brännare rekommenderar jag BioBjörn från Energibiten.se.
En BioBjörn eller nyare Viking B16 har tryckluftsuraskning och kan med fördel flyttas över till en riktig ekonomisk pelletspanna när du senare byter ut gustavsbergarn.
Montera en brännare i den gamla pannan klarar du själv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.