Hejsan,

Jag behöver er hjälp och tips
Vi har en gammal CTC Electronic hemma som har reparerats en hel del, men med dessa enorma elpriser valde vi att investera i en ny luft/vatten värmepump.

Nu till min fråga. Vi tog in offerter från flera aktörer: Nibe, Mitsubishi och Daikin i Stockholm. Behöver er hjälp att välja rätt pump (och till rätt pris 1f609.png ) utifrån era erfarenheter. Vad är bäst och lätt att hantera, ger bäst effekt?

Vi bor i en villa i Stockholm på 135kvm (2 plan), vi är 2 vuxna och 2 små barn.

Nibe var dyrast och med otroligt lång leveranstid (1-1,5 år), NIBE S2125-8 + VVM S325 med installation skulle landa på över 200 000kr

Daikin ERGA06 (Altherma 3 värmepump R32 med nominell kapacitet 6 kW, max effekt 7,7kW) med EHVX08S23E9W (Altherma 3 pannmodul, 230 L VVB, M-filter, 9 kW elpatron och Wifi) landar på ca 145 000kr

Mitsubishi Ecodan PUD SWM80YAA med EHST20D-YM9D inkl installation - 152 000kr

Vad kan ni rekommendera? Kan ni rekommendera en annan panna? Är priserna för höga eller ok?
Tacksam för alla svar. 1f642.png
 
Höga priser, särskilt NIBE. Priserna på värmepumpar har stigit som en raket senaste året så egentligen är det inte köpläge men pannan ni har är verkligen gammal och omodern och drar mycket energi. Jag skulle valt Daikin eller Mitsubishi beroende på vilken installationsfirma ni tycker verkar bäst att ha och göra med för kommande support och service.

När är huset byggt? Ibland behöver man även kolla upp vilken framledningstemperatur huset behöver när det är kallt ute för att hålla 20-21 grader inne. En el-panna kan ge väldigt hög temperatur men en värmepump jobba inte med så höga temperaturer. I Stockholmsområdet är dimensionerande vinterutetemperatur ca -16 grader som man kan räkna med som kallast för värmesystemet.
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Höga priser, särskilt NIBE. Priserna på värmepumpar har stigit som en raket senaste året så egentligen är det inte köpläge men pannan ni har är verkligen gammal och omodernt och drar mycket energi. Jag skulle valt Daikin eller Mitsubishi beroende på vilken installationsfirma ni tycker verkar bäst att ha och göra med för kommande support och service.
Tack för svaret! Uppskattas. Vet du vilken tillverkare är bättre? Har tyvärr inte så mycket kunskap av Daikin eller Mitsubishi.
Båda leverantörer har jag haft på hembesök och båda säger att de har tekniker och kan hjälpa till om det uppstår problem.
//Albina
 
Rent tekniskt är Daikin lite vassare när det är riktigt kallt ute. De har en mycket intressant patenterad kompressorkonstruktion som klarar att ge ganska höga temperaturer men de har väldigt många olika modellvarianter så man behöver dubbelkolla exakt vilken modell det är man får. Mitsubishi har lite bättre broschyrer och manualer tycker jag. Fint att ni verkar ha två bra återförsäljare.
 
  • Gilla
Albina och 1 till
  • Laddar…
En fundering jag hade när jag installerade min Ecodan förra året var att de hade riktiga 3-fas kompressorer. Som jag förstått har 3-fas värmepumparna från Daikin 1-fas kompressorer. Kan vara värt att kolla upp innan man beställer om man tror att man har detta behov. Men generellt så tror jag L/V så är både Mitsubishi Electric och Daikin båda mycket bra val.
 
R Real-House skrev:
En fundering jag hade när jag installerade min Ecodan förra året var att de hade riktiga 3-fas kompressorer. Som jag förstått har 3-fas värmepumparna från Daikin 1-fas kompressorer. Kan vara värt att kolla upp innan man beställer om man tror att man har detta behov. Men generellt så tror jag L/V så är både Mitsubishi Electric och Daikin båda mycket bra val.
Ursäkta mitt okunskap. Är det bra eller dåligt med en fas? Eller bättre med tre fas?
 
Albina Albina skrev:
Ursäkta mitt okunskap. Är det bra eller dåligt med en fas? Eller bättre med tre fas?
3fas är nästan alltid bättre, men brukar kosta mer.
1fas riskerar att snedbelasta en av faserna så att effektutaget blir för stort och den fasens huvudsäkring/propp går.
 
  • Gilla
Albina
  • Laddar…
Är det en större maskin är det väldigt dåligt med 1fas. Jag kan inte heller komma på vilka fördelar det skulle kunna finnas med en 1 fas maskin gentemot en 3fas i Sverige Du kommer så sannolikt få uppgradera dina huvudsäkringar vilket kommer resultera i ett par tusen mer i abonnemangskostnad per år. På hela maskinens livslängd kan det handla om säkerligen minst 50k extra kostnader beroende på nätbolagets avgifter.
 
M MrDizzy skrev:
3fas är nästan alltid bättre, men brukar kosta mer.
1fas riskerar att snedbelasta en av faserna så att effektutaget blir för stort och den fasens huvudsäkring/propp går.
Tack. Jag ska kolla med leverantörerna imorgon.
 
Många klagar på ljudet från utedelen hos just mitsubishi. Hur Daikin låter har jag ingen aning om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.