Hej!
Vi kommer snart att flytta till en äldre villa på hisingen i Göteborg, hur vet man vilka alternativ som är möjliga för TV, Bredband och telefon? Är det bara Telia och Tele 2? som kan leverera allt? Eller bör man kanske ta boxer eller liknande på tv?
Vi har inge stora krav, de vanligaste kanalerna och 2 mbit bredband och en fast hemtelefon men vet inte vad vi ska välja...
Några förslag?
 
Boxer har väl också bredband idag? Sen har du ju bredbandsbolaget. Sen är ju frågan hur du vill ta in allt? Exemepelvis via telejacket endast? Eller både antenn och telejack? Eller finns det kanske kabeltv eller fiber indraget i området?

De flesta leverantörer kan du gå in och göra en sökning om du kan få deras tjänster eller inte.
 
Jo förr när jag bodde på landet vet jag att man kunde göra sådana här sökningar hos olika leverantörer för att se om det gick att få tex bredband men jag hittar inte det på varken Telias eller Tele 2's sida.
Det är ju svårt att jämföra olika val när man inte vet vad som är möjligt.
 
Börja med att kolla om det finns fiber draget. Kolla med en leverantör som erbjuder fiber, t ex bredbandsbolaget, och ange adressen, alternativt ring.

Finns det, tar du triple-play tjänst där med tv, telefon och bredband.

Alternativt tar du boxer för tv, (finns ju alltid) om du inte har några större krav på specifikt utbud. (Då behövs parabol.) Om inte det finns en gruppanslutning för kabel-tv, t ex ComHem eller motsvarande. I stort sett alla potentiella leverantörer har en tjänst där du kan söka på adress för att se vad de kan erbjuda.

Vad du än gör, försök hitta något bättre än ADSL, se det som en sista utväg, det är en utdöende instabil teknik...

PTS har för övrigt en mycket bra sida där du säkert kan få tips och råd.
http://www.telepriskollen.se/Startsida.aspx
 
Telia: https://www.tewss.telia.se/privat/a...er/tv/bredband2010/triple_play_nybest.product

Tele2: http://webbutiken.tele2.se/ipbp/Adressearch.aspx?p=527

Bredbandsbolaget: http://www.bredbandsbolaget.se/priv...DBAND&voipOfferCode=voipdsl&voipCategory=VOIP

På Boxer måste man nog ha teleabonnemang redan när man söker

Summa summarum så är kostnaden för de flesta alternativen ungefär detsamma, med någon extra kanal, lite extra fart, kortavgifter etc så har jag för mig att de flesta hamnade runt en femhundring per månad.
 
Toppen då vet jag vad jag ska kolla på, lutar åt Telia då jag tror att de har bäst kundservice.
 
jan_martinsson skrev:
Toppen då vet jag vad jag ska kolla på, lutar åt Telia då jag tror att de har bäst kundservice.
Du är ironisk nu, eller hur? :S
 
Nä, faktiskt inte!?
Har haft Comhem i ett par år nu och sämmre kan det ju inte bli...
Vilka har bäst service då?
 
I min värld så är alla leverantörer mer eller mindre ruttna. Välj mellan pest eller kolera. Telias kundsupport är inget vidare, men det är inte de andra heller. Det tog oss två veckor i nya huset innan vi fick tv/bredband/telefon, och sen ytterligare en månad innan telefonen kopplades in. Varje gång man ringde var det något nytt och den ena visste aldrig vad den andra gjort, avtal skickades in och slarvades bort.

Vi kollade igenom de flesta leverantörer och det råder mer eller mindre kartellbildning då det är samma utbud och priser i stort sett överallt. TV-n är nog det som retar mig mest, kortavgifter/krypteringsavgifter och kostnader för kort och boxar. Är det så att du vill ha betalabonnemang på flera TV-apparater och är på väg att byta TV då kan ju boxer vara ett alternativ för att slippa externa boxar. Telia är ju sämst på det sättet då du inte ens har något fysiskt kort, på ComHem kunde man flytta kortet mellan vardagsrumsboxen och sovrumsboxen i alla fall. Vi har inga äldre barn och inget behov av att se betalkanaler på flera platser i huset. Vi har teliaboxen i vardagsrummet, sovrums-tvn och allrums-tvn kör bara gratiskanalerna från marksända nätet. Bredbandet har jag inte något att klaga på egentligen, utlovad hastighet är OK (8 mbit) och uppkopplingen känns stabil. En nackdel med triple play är ju att om inkommande signal strular då står du utan några kommunikationsmedel öht.
 
MMR skrev:
I min värld så är alla leverantörer mer eller mindre ruttna. Välj mellan pest eller kolera.
.
.
.
En nackdel med triple play är ju att om inkommande signal strular då står du utan några kommunikationsmedel öht.
Nja, så är det väl inte riktigt längre. De flesta har väl någon form av mobil så att telefon och även internet kan nås, lite krångligare med TV.

Så med alla de nya funktioner och tjänster som nu finns IPTV så känns det som rätt alternativ.
 
Själv föredrar jag att betala lite extra för flexibiliteten att ha olika leverantörer. Canal Digital för TV, familjepaketet med HD för cirka 250 kr / mån. Telia för Internet (ADSL och mobilt bredband) för 400 kr / mån. Telia för fast telefoni, 175 kr / mån. Tele 2 för mobiltelefoni, 99 kr / mån för två abonnemang. Lägger man till tv-avgiften så hamnar man väl på en tusenlapp i månaden. Hade vi haft samma möjligheter som i USA med ett större fritt OTA utbud, Hulu och Netflix så hade jag nog skippat abonnemang för tv helt och hållet.

Har haft Telias ADSL i drygt 5 år och har haft ett problem med glappande kabel under den tiden. Vi har även provat Telias TV-tjänst, IP-telefoni, Boxer, etc under de här tiderna i samband med olika prova på erbjudande men det har alltid slutat med att vi fortsatt med det som fungerar. Jag uppskattar att vi får betala cirka 100 - 200 kr mer i månaden på vårt upplägg än billigaste konkurrenten, men det är det värt. Bor man med fiber så finns det ju andra möjligheter, men jag skulle nog ändå välja parabol för IPTV de närmaste åren.
 
Jo klart att man har mobil, men förlitar man sig på sin triple play så står man faktiskt utan tv, bredband och telefoni om inkommande signal är borta av någon anledning. Med ovanstående sagt så kan jag ju ändå säga att jag är relativt nöjd med Telias ADSL+IPTV+IP-telefoni. Extratjänsterna från TV'n tycker jag fortfarande är lite siså, SVT-play fungerar hyggligt men av någon anledning inte samma breda utbud som på SVT Play via webben, övriga gratis-ondemand tjänster från övriga kanaler finns inte med. Hyrutbudet av film är ganska OK; men jag tycker 50:- är för dyrt för en on-demand film. Men visst hyr man en film då och då, men med tanke på att lokala uthyraren tar samma pris för en Blu-ray film så tycker jag prissättningen är lite hög. Spotify Premium finns ju tillgänglig i Telias digitalbox om man gillar det.
 
jan_martinsson skrev:
Vilka har bäst service då?
Bredbandsbolaget har jag goda erfarenheter av. Oftast rimlig kötid. Trevliga och hjälpsamma. Försöker inte mörka när de har problem eller skylla ifrån sig.

Sen är tjänsten mycket stabil (Internet via fiber, har ingen erfarenhet av TV eller telefoni).

ComHem är inte roliga....
Telia: orkar inte ens försöka komma ihåg allt märkligt som kommit från deras "kundservice".
 
Det roligaste som hände med com hem var att de vägrade ge mig något erbjudande om jag band mig på en ny period efter den första bindningstiden gått ut, vilket resulterade i att vi sa upp tv:n och minskade bredbandet till minsta nivån och en vecka senare ringer de och meddelar att vi får tre månader gratis eftersom vi behöll endel av deras tjänster!?

Jaja, det verkar inte vara någon större skillnad på de alternativ jag kan välja på, dvs. antingen allt via telejackett eller TV via boxer/parabol och resten via telejack.

Tyckte jag läste att man inte kan se på ett program och spela in ett annat med tv via telejacket stämmer det? För det går väl med parabol och boxer?
 
jan_martinsson skrev:
Tyckte jag läste att man inte kan se på ett program och spela in ett annat med tv via telejacket stämmer det? För det går väl med parabol och boxer?
Nu ska någon som absolut vet få bekräfta detta, men om inte du har en PVR-box eller inspelningsbar DVD som på något vis som stöder IP-TV, så har jag svårt att se hur det ska fungera, grejen är ju att "tv-signalen" kommer via nätverkskabel istället för via antennsladd.

När du spelar in via parabol och boxer så är det ju extermt grovt förenklat så att du "kopierar" antennsignalen till ytterligare en mottagare.

Jag har ingen aning om det finns IP-TV boxar som stöder detta på något vis, men i teorin borde det vara fullt möjligt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.