Jag funderar på materialval för tillbyggnad av källarplanet. Det blir liksom en utbyggnad från huset och ungefär hälften av höjden ligger under mark.

Funderade först på "vanliga" lecablock med isolering (cellplast) utanpå, men det verkar vara en dålig lösning? Dessa lecablock var dock billigare i inköp. Ett annat alternativ jag funderar på är Leca Isoblock. Det blir klart mycket dyrare..

Känner att jag behöver hjälp med materialval för ytterväggarna, både för som ligger under resp. över mark. "Vanliga" lecablock med cellplastisolering utanpå, Leca Isoblock, eller vad?? Hur uppfyller man energikraven gällande isolering mm?

En lösning jag funderar på är att bygga upp väggen med "vanliga" lecablock under mark med isolering utanpå ytterväggen, men exempelvis Leca Isoblock för den delen av ytterväggen som finns ovan mark. Kan det vara en bra lösning?
 
Redigerat:
Varför skulle leca med utvändig isolering vara en dålig lösning?
Om jag byggde en källarvägg idag skulle jag nog köra på leca med 10+10cm isodrän (eller liknande) utvändigt.
 
Jo, men är osäker på hur jag får ett "godkänt" u-värde för konstruktionen samtidigt som priset hålls lågt. Men på Webers hemsida (länken nedan) hittade jag nu Figur 3.8. En konstruktion med Lecablock 250, isolering utvändigt med Serporoc (150) samt utvändig och invändig puts räknar de med ett u-värde på 0.18W/m2K. Väggen blir 42cm. Är den här lösningen godkänd för min del?

http://www.weber.se/fileadmin/user_upload/pdf/leca/arbanv/leca-block-projektering.pdf

Men Energimyndigheten rekommenderar ett u-värde på 0.13 i ytterväggar..
http://www.energimyndigheten.se/Hushall/Bygga-nytt-hus/Klimatskal/

Och det finns lagkrav på att ytterväggen inte har högre u-värde än 0.16 :confused:
http://www.vattenfall.se/sv/husets-skal.htm
 
Redigerat:
Jag gör enligt Figur 3.8 i dokumentet från Weber som är länkat till ovan. Är kvalitetsansvarig för bygget enligt den gamla formen av bygglov och då kan det vara bra att ha koll på u-värden och annat. Det finns inga lagkrav på 0.16 i u-värde. Fattar inte varför det stod så i länken till Vattenfall, för det förvirrade bara..
 
Vi bygger suterräng och fick rådet att akta oss för isoleca under marknivå. Så vi kör vanlig leca under mark och isoleca ovan, i en trappstegsformation. Under mark blir det 100+100 mm isodrän.
 
henkepenk skrev:
Vi bygger suterräng och fick rådet att akta oss för isoleca under marknivå. Så vi kör vanlig leca under mark och isoleca ovan, i en trappstegsformation. Under mark blir det 100+100 mm isodrän.
Vet du varför ni avråddes för isoleca under marknivån och har ni utvändig isolering ovan jord också?
 
Murarn jag hade var stensäker.. Heh, harkl. Sen såg jag liknande råd lite här och där. Tror stabiliteten är betydligt lägre i isolecan. Hör med tillverkaren om du är osäker.
Vi isolerar med tunn (45) cellplast på insidan i hela väggarna. Är gjort med eftertanke dock då man ju vill ha isoleringen utanpå. Ingen extra isolering ovan mark, då vi har träväggar ovanpå vars fasad ska linjera.
 
Är det möjligt så försök få isolering utanpå muren även ovan mark, vintertid är det muren ovan mark som är viktigast att isolera, under mark kan det inte alls bli lika kallt som det kan bli ovan mark.
 
Isoleca klarar inte lika högt marktryck som vanlig leca, därför används det ej under mark, eller iaf inte lägre ner än någon decimeter.
 
Weber rekommenderar vanlig leca med utanpåliggande isolering under mark och isoleca ovan mark enligt deras hemsida. Jag förstår inte varför du har fått för dig att det skulle vara en dålig lösning? Anledningen har säkert med jordtrycket att göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.