Vi har ett äldre hus som ska byggas om till gästhus. Som en del av projektet ska vi mura in ett elmätarskåp i fasaden. Skåpet sätt i ett utrymme där det tidigare har suttit ett fönster, men det krävs en del murning i överkant (eftersom fönstret var större än skåpet).

Det är en putsad tegelfasad med två lager tegel. När allt är klart så ska putset på utsidan bättras. På insidan kommer det så småningom att byggas en luftspalt innan isolering osv.

- Vad bör jag mura med för sten?
- Vad ska jag ha för bruk?
 
Är det inte bättre att höja skåpet och mura upp underifrån? Det kommer att bli väldigt svårt att mura i ett par rader tegel ovanpå skåpet eller att göra ett nytt valv utan att förstärka med en stålskiva/balk.

Använd ett liknande och lämpligt tegel eftersom huset redan är ett tegelhus och jag antar att det bara är ett par skift som du skall komplettera. Om huset är äldre än 40-50 tal använd ett rent kalkbruk annars ett kc-bruk.
 
Jag stör mig också på att det måste muras över skåpet, men det rör sig om ett väldigt litet utrymme. För att få ner vikten undrade jag därför om det gick att använda något annat material än tegel. Eller så måste jag trots detta förstärka med en enkel balk.

Bifogar en bild som bättre visar vad jag menar. Det är bara ett litet utrymme på vänster sida ovanför skåpet som behöver muras igen när de fula glasblocken knackats bort.

test.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som du har ritat det så måste du ju ta upp väggen till höger om befintligt fönster och då kommer ju några stenar ovanför skåpet även på denna del att lossna. Det är nog oundvikligt så antingen murar du ett enkelt valv som sträcker sig över hela skåpets bredd, använder en väggbalk typ de från Murma, alternarivt en färdig tegelbalk eller alternativt en Leca balk som du hugger in på ömse sida om öppningen.
Jag skulle definitivt använt något av förslag ett eller två. Sen skulle jag använt tegel för att få så likt material som möjligt för att undvika sprickor pga av materialets lite olika egenskaper. Men nätning hindrar naturliktvis även detta om du använder Leca.

Skåpet skall monteras i huset det är inte huset som ska muras på skåpet.
 
Redigerat:
  • Gilla
1881
  • Laddar…
Mycket bra tips med Murma, så får det bli. I så fall använder jag nog tegel eftersom jag har en hel del liggandes.
 
Då gäller det bara att hitta en återförsäljare i Skåne för Murma ...
 
Redigerat:
Nu är det murat och klart. Det blev Leca - billigast och enklast.
 
Varför ska ni förstöra utseendet på huset med ett fult elskåp på utsidan? Det blir inte snyggare än glasblocken. Mätare behöver inte avläsas utifrån, alla har fjärravläsning nuförtiden.
Bara de gamla stötarna tycker fortfarandse att skåpet måste vara åtkomligt utifrån. Kolla noga med nätägaren om det finns skrivna (inte bara hörsägen) föreskrifter. Sätt en nätt mätare på insidan vid proppskåpet.
 
Jag håller förstås med om att det inte är en 10-poängare, men det blir faktiskt snyggare än betongglas. Det går dessutom att måla skåpet med en matchande färg. I den bästa av världar hade vi satt skåpet på ett helt annat ställe, men i slutändan handlar det också om pengar. Vi slipper att skarva kablar och vi rådfrågade två elektriker som gav samma rekommendation.

Idag sitter mätaren gömd i en gammal box från 1960-talet (?). Jag har förstås varit i kontakt med E.ON som har angett att skåpet antingen ska sitta på en separat stolpe (utomhus) eller i fasaden, grovt förenklat. Vi har tre stycken kablar som kommer att gå in i skåpet. En ingående och därefter två kablar - en till bostadsfastigheten och ytterligare en till en annan byggnad. Dessutom ska det förstås mata den byggnaden som skåpet sitter i. Så någon "nätt mätare" fungerar inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.